Help-IT höjde värdet i Allsvenska guldstriden

GSP-företaget Help-IT utvecklar mjukvara för att höja upplevelsen av arrangemang och göra dem mer tillgängliga för fler. I samband med Elfsborgs jakt på det Allsvenska guldet i måndags gjorde företaget ett skarpt test av sin lösning.
- Vi fick de svar vi ville ha och responsen från användarna var mycket bra, säger Robert Alvarsson på Help-IT.
Help-ITs lösning har sin bas i att utveckla arrangemangsupplevelsen för personer med funktionshinder.
- Men det är viktigt att påpeka att vårt system är utvecklat med Design for all vilket innebär att det höjer tillgängligheten och upplevelsen av ett arrangemang för alla som använder det, säger Robert Alvarsson.
IF Elfsborg är inte bara inblandat i den Allsvenska toppstriden, klubben är också drivande för att utveckla svenska fotbollsevenemang. Mot bakgrund av det är det inte så konstigt att Help-IT i början av veckan genomförde ett skarpt test av sin lösning i samband med lagets 2-0-seger mot Gefle.
Syntolkning och teckentolkning
- Vi riggade ett WiFi på ena långsidan och hade ett 20-tal mobiler och läsplattor som vi delade ut till speciellt inbjudna supportrar med funktionshinder. Under matchen hade vi två personer som syntolkade matchen vi vår app. Vi hade dessutom en teckentolk som filmades och streamades i realtid samt textning av allt som speakern ropade ut, berättar Alvarsson.
Testet föll mycket väl ut.
- Responsen från såväl användarna som Borås stad och Elfsborg var mycket bra. En blind Elfsborgsupporter som testade appen sade att han med tillgång till vår lösning skulle kunna tänka sig att lösa ett säsongskort för 2013. Vi kommer nu att jobba stenhårt för att vårt system ska kunna implementeras på Borås Arena till nästa år, den fungerar för alla typer av arrangemang, inte bara fotboll.
Fler intressanta arenor
Robert Alvarsson sneglar även på nya Friends Arena. I Stockholm.
- Den är utrustad med WiFi från start vilket gör den mycket intressant. Vårt system kräver trådlöst nät eller 4G, slutar Alvarsson.

MER INFORMATION
Om du vill ha mer information om appen och systemet bakom är du välkommen kontakta Robert Alvarsson, 073-320 00 33. Mer info hittar du också på www.help-it.se

• help-it
  • fotboll
  • arrangemang
  • event
  • tillgänglighet
  • funktionshinder
  • app

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.

Fokusområden:
IT och teknik för utveckling av system och applikationer
IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi