Skövdeföretagare testade lokalproducerade dataspel

Näringslivsforums sista frukostmöte för våren hade fokus på dataspelssatsningen i Skövde. Med var elva spelföretag i Gothia Science Park, alla en del i Sweden Game Arena, som visade upp sina spel. Det erbjöds även möjlighet för den som ville att testa de olika spelen.

Frukostmötet i Gothia Science Park började med en kortare presentation av David Seiving, ordförande för Näringslivsforum. David berättade om Näringslivsforums koncept och vikten av att ha ett forum som erbjuder företag en möjlighet att skapa nya kontakter och nätverk.

– Jag tror på nyttan av att företag träffas, för genom kunskapsutbyte och utbyte av erfarenheter skapas utveckling. Det är väldigt roligt att allt fler spelföretag väljer att bli medlemmar i Näringslivsforum. Jag tror att spelföretag har mycket som de kan lära ut samtidigt som de själva kan lära sig av andra företag, förklarar David Seiving.

Innan det var dags för spelprovning presenterades även Sweden Game Arena och de satsningar som görs nationellt och internationellt för att positionera Skövde som spelstad med hjälp av dataspelsföretagen. Per-Arne Lundberg, ansvarig för GSP Inkubator och The Game Incubator i Gothia Science Park, berättar att det finns ett starkt näringsliv inom spel i Skövde och han är mycket positiv till Näringslivsforums roll i att skapa mötesplatser för företag.

– De lokala dataspelsföretagen i Skövde agerar globalt och framgångsrikt. Det känns riktigt bra att de får visa upp sina produkter och prata spelutveckling med andra företagare i Skövde. Bra initiativ av Näringslivsforum, avslutar Per-Arne Lundberg.

De spelföretag som fanns på plats var: Tarhead Studio, Paradox Interactive, Coffee Stain Studios, Deedly Games, Stunlock Studios, Double Zero One Zero, Guru Games, PocApp Studios, Mindblown Studios, ICYou och Palindrome Interactive.

Kort om Sweden Game Arena
Sverige har en särställning i världen som dataspelsnation. Och Västra Götaland är ett av landets viktigaste områden inom dataspel med kraftfulla noder i både Skövde och Göteborg. Skövde har en unik och koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelsutveckling med hela näringskedjan från landets största dataspelsutbildning och konkurrenskraftig spelforskning till ett 30-tal startups och etablerade studios. I Göteborg finns ett starkt nätverk med ett 40-tal spelföretag som inom ramen för samverkansplattformen Sweden Game Arena knyts samman med Skövdenätverket. Dessutom finns nu den nationellt ledande och internationellt erkända The Game Incubator på båda orterna vilket säkerställer utveckling av och tillväxt i nya talangfulla studios som säljer globalt och skapar kvalificerade arbetstillfällen lokalt. Läs mer på swedengamearena.com

Sweden Game Arena drivs av Högskolan i Skövde, Gothia Innovation AB och Skövde kommun med finansiellt stöd från Västra Götalandsregionen.