Nyttigt projekt med samverkan mellan skola och näringsliv

Minimässan Morgondagens medarbetare är ett resultat av samverkan mellan Helenaskolan och lokalt näringsliv. Projektet är dessutom ett bra exempel på att Gothia Science Park är en utmärkt plats för att utveckla idéer och hitta nya samverkanspartners.
- Läraren Paulina Lager Andersson kom till mig med sin idé om samverkan skola/företag. Vi anordnade då en workshop där Näringslivsforum också deltog. Vi utvecklade idén till ett projektkoncept som Helenaskolan kunde omvandla till ett projekt att genomföra med sina elever, berättar Åsa Björk, verksamhetsansvarig för GSP Open Arena.
Fler tjejer inom it/teknik
Under hösten har elever i grupper jobbat tillsammans med företag. Uppgiften har varit att skapa en presentation av företaget; vad de gör, vilka kompetenser de behöver hos sina anställda med mera.
- Projektet har fått upp ögonen på oss om företag som vi annars inte kännt till. Dessutom har det gett kontakter och kunskap om arbetslivet. Vi har också konstaterat att it- och teknikföretag vill anställa fler tjejer.
Kul att företag vill samarbeta med skolan, säger projektets pressgrupp Amanda Eek, Lukas Lahtinen, Amanda Eriksson och Saga Moberg.
Behöver varandra
Vikten av samarbete underströk Helenaskolans rektor Tobias Arnemon i sitt invigningstal:
-Skola och näringsliv behöver varandra. Detta projekt visar hur viktigt det är att skolan jobbar på nya sätt och att eleverna får lära sig mer om företag och arbetsliv.
Fyra företag i Gothia Scence Park deltog i projektet, Bricknode, Epsilon, InExchange och Saab.
- För oss innebär ett sånt här projekt att vi får möjlighet att hitta och påverka talanger som vill jobba i vår bransch. Det är också viktigt att vi som företag tar ett socialt ansvar och arbetar med skolan, det tjänar alla på. Det har varit ett bra projekt för oss, säger Martin Andersson på Epsilon och han får medhåll av Thomas Pettersson på Saab:
-Vi ser mycket positivt på att ungdomar vill och får möjlighet att träffa oss företagare. Det har varit på enkelt och roligt att arbeta i detta projekt, vi kommer att ställa upp igen om det blir en fortsättning.

• samverkan skola och företag
  • näringsliv
  • skola