Rickard Nyberg vann 15 000 kronor för motionsapp

Rickard Nyberg vann Science Park Jönköpings idékväll med sin idé om en "motionsapp" som bygger på de öppna data som finns registrerad via Google Places.

Tanken är att användaren anger hur långt man vill promenera, cykla eller jogga och får upp en karta med förslag på lämpliga mål för promenaden. Det kan vara en sevärdhet, lekpark eller restaurang, allt efter vilka prefenser man har.

Roligare att röra på sig med ett mål

-Det blir roligare att röra på sig om man har ett mål att nå och det är roligt att upptäcka nya saker i sitt närområde eller få förslag på saker att se om man är på semester säger Rickard Nyberg.

Eftersom appen bygger på redan existerande data fungerar den lika bra i Chicago som Jönköping, så vi siktar på internationell marknad direkt fortsätter Rickard Nyberg.

Tävlingsmoment

Till appen finns också ett tävlingsmoment kopplat. Varje sträcka är värd ett visst antal guldpengar och man kan utmana personer eller lag att vara med och tävla om vem som först når ett visst antal guldpengar, eller vem som får ihop flest guldpengar under en viss given tid.

Team och testgrupp

Rickard Nyberg har som mål att lansera den färdiga appen inom kort och jobbar just nu på att sätta ihop ett team av programmerare och designers som kan vara med och ta fram den färdiga produkten. Därefter ska appen testas av frivilliga i Jönköpings-området innan den släpps för allmänheten.

Vill du veta mer om appen så kontakta gärna Rickard Nyberg på rickard@developia.se eller 070-735 91 00.

• tävling
  • rickard nyberg
  • idékväll
  • motionsapp
  • träning

Science Park Jönköping är en mötesplats för kunskapsintensiva företag och drivna entreprenörer med förmågan att se möjligheter i nya tekniker och affärer. Vi erbjuder affärsutveckling och  finansieringsmöjligheter för att utveckla affärsidér till bärkraftiga företag i en kreativ miljö vid Högskolan i Jönköping.