Gå direkt till innehåll
Schaeffler investerar i sina medarbetares hälsa och donerar samtidigt pengar till UNICEF

Nyhet -

Schaeffler Nordics har nyligen avslutat en intern kampanj som kombinerade medarbetarnas hälsa och välbefinnande med insamling av pengar till UNICEF. Aktiviteten initierades eftersom Schaeffler anser det viktigt att prioritera medarbetarnas hälsa och välbefinnande för att säkerställa en hållbar tillväxt och framgång. Samtidigt spelar socialt engagemang en viktig roll i Schaefflers hållbarhetsstrategi och företaget strävar efter att vara aktivt genom strategiska partnerskap och samarbeten med välgörenhetsorganisationer genom olika initiativ. Genom att prioritera medarbetarnas hälsa, investera i socialt ansvarstagande och beakta verksamhetens inverkan på samhället och miljön, visar Schaeffler sitt engagemang för att skapa en positiv förändring för framtiden.

En intern friskvårdskampanj kombinerat med insamling av pengar till välgörenhet

Ovanstående kriterier var viktiga aspekter när Schaeffler Nordics i mars startade en hälsokampanj för sina anställda. Företaget motiverade sina anställda att bli mer fysiskt aktiva. Genom olika fysiska aktiviteter utförda av medarbetarna samlades poäng in som sedan blev till pengar till en välgörenhetsorganisation. Valet att stödja UNICEF, som gjordes tillsammans av medarbetarna och den lokala ledningen, gjordes på grund av UNICEF:s viktiga arbete med att hjälpa barn att överleva i utsatta områden i världen.

Den fysiska aktiviteten registrerades via en app där medarbetarna enkelt kunde välja mellan flera alternativ: Från löpning och promenader till kampsport och kajakpaddling - och mycket mer. Varje aktivitet räknades och genererade poäng som baserades på tid, ansträngning och/eller distans. Poängen omvandlades sedan till pengar att skänka till UNICEF. Kampanjen pågick från slutet av mars till slutet av juni 2024 och totalt samlades 405647 poäng in som nu ska växlas in till en donation till UNICEF.

"Som företag förstår vi att vår framgång är direkt kopplad till våra medarbetares välbefinnande. Genom att främja fysisk aktivitet och stödja våra medarbetares hälsa kan vi säkerställa en hållbar framtid för vårt företag och samtidigt bidra till att skapa en positiv inverkan på samhället. Vi är stolta över att se vår nordiska organisation ta detta initiativ för att stödja UNICEF och ge tillbaka till de behövande. Detta är ett bra exempel på hur företagens sociala ansvar kan integreras i vår dagliga verksamhet och göra skillnad. Tillsammans, genom våra handlingar, banar vi väg för en hållbar och medmänsklig morgondag." säger Erik Askensjö, VD Schaeffler Nordic & Baltic.

Mer information om UNICEF hittar du här: UNICEF

Presskontakt Manager Communication, Branding and Marketing Nordic and Baltic

Schaeffler Group har drivit fram banbrytande uppfinningar och utvecklingar inom området rörelseteknologi i över 75 år. Med innovativa teknologier, produkter och tjänster inom elektrisk mobilitet, CO₂-effektiv drivning, chassilösningar, digitalisering och förnybar energi är företaget en pålitlig partner för att göra rörelse mer effektiv, intelligent och hållbar – under hela livscykeln. Schaeffler beskriver sitt omfattande utbud av produkter och tjänster inom mobilitet med hjälp av åtta produktfamiljer: Från lagerlösningar och alla typer av linjära styrsystem till reparations- och övervakningstjänster. Schaeffler har omkring 120,000 anställda på fler än 250 platser i 55 länder och är ett av världens största familjeägda företag och ett av Tysklands mest innovativa företag.

Schaeffler Nordic

Charles Gata 10