GLIMT är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr som kommer turnera intensivt i skolor Västernorrland och Jämtland Härjedalen under hösten. Foto:Lia Jacobi.

Världspremiär för Norrdans klassrumsföreställning GLIMT

20 september är det världspremiär för Norrdans föreställning GLIMT, ett dansverk för lågstadiet. Eleverna och dansarna utforskar tillsammans texturer, skuggor, färger och energier i ett inkluderande dansverk som är skräddarsytt för klassrummet. GLIMT är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr som kommer turnera intensivt i Västernorrland och Jämtland Härjedalen.

I Norrdans dansverket GLIMT – Gnistrande Låtsasregn i Monumentala Texturer, välkomnas barnen in i en fantastisk fusion av kroppsliga och artificiella fantasier. De möts av förvrängningar, perspektiv och harmonisk förvirring i Nicole Neiderts lekfullt koreografiska kosmos. Föreställningen är en hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns de största glimtar av hopp.

- Föreställningen är inspirerad av vädermetaforer, missuppfattade ordspråk och av det extraordinära nuet. Den passar perfekt för lågstadiet och vi är superladdade för att komma ut och möta publiken, det är först då verket blir fulländat, säger Nicole Neidert, koreograf.

Nicole Neidert har arbetet som danskonstnär sedan 2012. Hennes verk har bland annat visats på Skånes Dansteater, SPIRA Kulturhus och Malmö Konserthus. Nicole tilldelades Birgit Cullberg-stipendiet 2021.

Politikerplatser på skolföreställningar
I samband med turnén kommer det även att finnas två politikerplatser på utvalda skolföreställningar. Lokalpolitiker kommer erbjudas plats för att uppleva GLIMT tillsammans med eleverna.

-Politiker behöver erfara hur viktigt det är med konstupplevelser för barn och unga. Att dansa för barn och unga är vårt viktigaste uppdrag och det behöver våra politiker både förstå och känna, säger Martin Forsberg, danschef och konstnärlig ledare på Norrdans.

GLIMT är en samproduktion med Estrad Norr. Under hösten dansas över 50 föreställningar i klassrum för mellanstadiet i Västernorrland och Jämtland.

Norrdans är ett internationellt danskompani med uppdrag att sprida innovativ samtida dans och koreografi av högsta kvalitet i Norrland, nationellt och internationellt. Kompaniet driver även ett brett utbud av pedagogiska aktiviteter som introducerar barn, ungdomar och vuxna till dans och rörelse.

Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.