Leif Andrée och Lisa Miskovsky är årets hedersgäster på Filmfest Sundsvall. Foto Leif Andrée: Jalabert Productions. Foto Lisa Miskovsky: Andreas Nilsson: Bilden är ett montage.

Välkända och folkkära hedersgäster på Filmfest Sundsvall

Årets hedersgäster på Filmfest Sundsvall är Leif Andrée och Lisa Miskovsky. Flera filmer med Leif Andrée visas under festivalen och han deltar i introduktioner och samtal. Lisa Miskovsky bjuder både på konsert och samtal om hennes senaste föreställning.

Mångsidige skådespelaren Leif Andrée och folkkära artisten Lisa Miskovsky kommer till Filmfest Sundsvall som film- respektive musikhedersgäst. Den första filmen med Leif Andrée visas redan under invigningen av festivalen i form av danska Oscarnominerade kortfilmen Knight of Fortune. Leif kommer också att introducera visningen av 2004 års fyrfaldigt guldbaggebelönade Om jag vänder mig om, där han gör en oförglömlig insats. Under förfesten på q.bar hålls ett samtal med Leif Andrée och Kristoffer Berglund, teaterchef vid Teater Västernorrland.

Lisa Miskovsky har tagit sitt berättande i nya visuella riktningar med föreställningen Eljest. I ett samtal diskuteras vad hon tänker om det och framtiden. Under invigningen bjuder Lisa Miskovsky på en kortkonsert med utdrag ur just Eljest.

- Med våra hedersgästutnämningar vill vi lyfta fram personer från norra Sverige som betytt mycket inom film och musik. Det är det minsta man kan säga om Leif Andrée och Lisa Miskovsky – två drömgäster som vi nu äntligen får hit. Festivalen kunde inte få en bättre start än så, säger Andreas Fock, programansvarig Filmfest Sundsvall.

En annan gäst vid Filmfest Sundsvall är den hyllade barnboksförfattaren och illustratören Stina Wirsén som gästar festivalen och invigningen för att presentera filmen Vems fel? Stinas älskade Vem-figurer finns på Bio Drakstaden i form av en gullig konstutställning och mysig läshörna under hela festivalen.

Om Leif Andrée

Leif Andrée, en av Sveriges mest mångsidiga skådespelare, har en spännande historia bakom sig. Hans färdigheter i simning förde honom till Sundsvall, och förutom att ha vunnit prestigefyllda teaterpriser som Svenska Dagbladets Thaliapris, Medeapriset och Carl Åkermarks stipendium, kan han också stoltsera med ett SM-brons i lagkapp från 1976.

Leif har också varit en del av Sundsvalls tidiga punkscen som trummis i Pizzoar och har gjort starka insatser på Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen och i filmer som Björn Runges Om jag vänder mig om och Kaninmannen av Stig Larsson. Många känner också igen honom som Daidalos i barnprogrammet Labyrint, och som röstskådespelare i animerade filmer som Insidan ut, Modig och Sing.

Om Lisa Miskovsky

Lisa Miskovsky är en av Sveriges mest folkkära och etablerade artister och låtskrivare med över 200 000 sålda album och otaliga priser och utmärkelser i bagaget. Just nu är hon aktuell med nytt material, och för första gången skriver och sjunger hon på svenska! I och med låtarna till nya konsertföreställningen Eljest, där hon utforskar bildberättande, samarbetar Lisa med bland annat Annika Norlin (Säkert, Hello Saferide).