Tonbruket gör turné i Västernorrland i slutet av september. Foto: Valter Nilsson

Tonbruket på höstturné i Västernorrland – en ljudresa utanför genregränserna

Med en fusion av jazz, rock och folkmusik tar Tonbruket, med Martin Hederos som en av musikerna, med lyssnarna på en upplevelse utan dess like. Den 16 – 21 september gör den grammisvinnande stjärnfyllda gruppen en turné i länet.

Tonbruket släppte sin debutskiva 2010 och har sedan dess vunnit flertalet grammisar för sina album. Gruppen har även skrivit musik till teater så som ”Mannen utan minne” och ”Undertiden” som satts upp på Dramaten. Och det var Martin Hederos som skrev musiken till Teater Västernorrlands uppsättning av ”Jag for ner till bror” som spelades in av Nordiska Kammarensemblen.

Att kollektivet skulle vara större än summan av dess individuella delar passar utomordentligt väl för att beskriva Tonbruket. Musikaliteten hos bandmedlemmarna enskilt ligger på en hög nivå och i mötet med varandra skapas något större, en egen ljudvärld som trotsar genrebeskrivningar och som bäst och enklast bara beskrivs som just, Tonbruket. Förra hösten släpptes bandets senaste skiva ”Light Wood, Dark Strings”.

- Jag är väldigt glad över att en supergrupp som denna åker ut på turné i Västernorrland. Det är i toppskiktet av svenska musiker och ingen i publiken kommer att bli besviken över den kvalitet och spelglädje som denna grupp besitter, säger Sara Högsten, producent, Musik Västernorrland.

Tonbruket består av Dan Berglund på bas (E.S.T., Rymden), Martin Hederos på klaviatur och fiol (The Soundtrack of Our Lives, Hederosgruppen), Johan Lindström på gitarr och pedalsteel (Johan Lindström Septett, Rebecka Törnqvist, Elvis Costello) och Andreas Werliin på trummor (Wildbirds & Peacedrums, Fire!).

Turné
Sundsvalls Teater – 16 september 19:00