Restaurangen Foajén står för maten till Teater Västernorrlands Mat&Teater i Sundsvall. Joakim Granqvist, Teater Västernorrland, Karin Norberg, Teater Västernorrland, Marcus Hjort, Foajén, och Carin Sjödin, Teater Västernorrland, hälsar välkomna.

Teater Västernorrlands nysatsning: Lunchteatern byter skepnad till Mat&Teater och satsar på barn och turné

Teater Västernorrlands Lunchteater har varit ett uppskattat koncept med välbesökta föreställningar. Nu ska fler orter få ta del av föreställningarna och särskilda lördagar för barnfamiljer står på menyn.
- Vi vill att fler ska hitta till teatern, säger Kristoffer Berglund, teaterchef.

Teater Västernorrlands nya Mat&Teater är ett utvecklat koncept av Lunchteatern. Nytt för hösten är Mat&Teater för barn. Föreställningarna kommer att visas på lördagar och är anpassade för barn mellan 4-8 år och även menyn kommer att vara barnanpassad. Teaterchef Kristoffer Berglund hoppas att det ska bli en bra aktivitet att göra tillsammans med familjen.

- Det ska vara roliga, fartfyllda och livsbejakande föreställningar. Det känns fint att kunna kombinera det med en barnfavorit på matbordet, säger han.

Under hösten kommer en Mat&Teater för barn att presenteras. Premiären blir i oktober med Dotterbolaget och clownföreställningen Trio Smack. Till våren väntar bland annat Mamma Mu och Kråkan.

Säsongens Mat&Teater-premiär blir dramatenskådespelaren Anders T Olssons föreställning Sufflören.

- Det är en varm komedi där publiken får möta en sufflör. Den är väldigt rolig och drastisk.

Ambitionen är också att utöka antalet orter som får besök.

- Tidigare har vi bara spelat i Sundsvall och Härnösand. I höst lägger vi till Söråker dit Lotta Ramel och Ann-Charlott Franzéns Vänner. I princip kommer. Vi får se hur vi kan utöka det ytterligare, säger Kristoffer Berglund.

På höstens meny står även Teater Västernorrlands skådespelare Helena Svartling som tillsammans med pianisten Patrik Norman gör föreställningen Vilda expeditioner. Och sist men inte minst blir det efterlängtad Julfrossa med Jacke Sjödin som ifjol fick skjutas upp på grund av pandemin. Teaterchefens framtida planer för konceptet är att hitta fler nyskapande sätt att kombinera mat med teater.

- Det kan vara allt från föreställningar som utspelar sig i baren till mer interaktiv middagsunderhållning. Vi får se, möjligheterna är oändliga, men det kommer inte denna säsong, säger Kristoffer Berglund.

Maten kommer i Sundsvall att lagas och serveras av Berg & Hjort Foajén och biljetterna släpps den 26 augusti. Konstnärligt ansvarig för Mat&Teater är Åke Arvidsson.

Mat&Teater hösten 2021

Sufflören
      12/10 kl. 12.00, Konsertteatern Sundsvall

Trio Smack (barnteater)
      23/10 kl. 11.00 och 13.00, Konsertteatern Sundsvall

Vilda expeditioner
      19/10 kl. 12:00, Konsertteatern Sundsvall

Vänner. I princip
      9/11 kl. 12:00, Konsertteatern Sundsvall
      10/11 kl. 12:00, St Petri Logen, Härnösand
      11/11 kl. 12:00, Söråkers Folkets Hus

Julfrossa
      25/11-11/12, Konsertteatern Sundsvall
      14-15/12, Kramfors Teater
      17-18/12, Härnösands Teater

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Teater Västernorrland är länets egen teater med uppdrag att spela teater för både barn och vuxna i hela Västernorrland. Publikmötena sker i olika lokaler – i allt från klassrummet till den stora scenen. Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.