Malin Broman spelade tillsammans med Nordiska Kammarorkestern senast i oktober 2023. Foto: Lia Jacobi

Stjärnviolinisten tillbaka - Malin Broman gästar åter Nordiska Kammarorkestern

Under september är en av Sveriges främsta violinister, Malin Broman, tillbaka i Tonhallen för att leda Nordiska Kammarorkestern. Hon är även solist i Amanda Maier-Röntgens lyriskt skimrande violinkonsert i d-moll från 1875.

Violinisten Malin Broman är konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester, kammarmusiker i Kungsbacka Pianotrio, pedagog och medlem i Kungliga Musikaliska akademien. Nu kommer hon tillbaka till Sundsvall för att leda Nordiska Kammarorkestern i en mångfacetterad och musikalisk resa.

Under konserten kommer Amanda Maier-Röntgens violinkonsert i d-moll att framföras med Malin som solist. Det är ett starkt historiskt verk från 1875 av Sveriges första kvinnliga utexaminerade musikdirektör, tonsättare och violinist.

- Vi fortsätter vår strävan efter att presentera musik av kompositörer som är kvinnor. Tyvärr är de underrepresenterade i musikhistorien, inte för att de inte fanns - utan för att de hölls tillbaka, säger Marita Henningsdotter Lovnér, musikchef och konstnärlig ledare för Nordiska Kammarorkestern.

Konserten innehåller även musik av Louise Farrenc, Nancy Dalberg och Jaques Ibert vilket ger en mångskiftande och inspirerande upplevelse. Mozarts symfoni nr 35, känd som ”Haffner-symfonin” avrundar kvällen i en energisk och glädjefylld final.

Konserten ges i Tonhallen, Sundsvall torsdag den 19 september och på Sambiblioteket, Härnösand fredag den 20 september.