Teater Västernorrlands föreställning Ronja Rövardotter har premiär midsommardagen på Västernorrlands museum, Härnösand.

Ronja Rövardotter intar Västernorrlands museums utomhusscen

Teater Västernorrland bjuder länsborna på storslagen sommarteater för hela familjen. Ronja Rövardotter kommer till Murberget och med sig har hon såklart både vildvittror, grådvärgar, rumpnissar och ett helt gäng rövare. Musiken står Sara Parkman och Hampus Norén för.

Astrid Lindgrens klassiska saga om Ronja och Birk, som älskats av generationer, blir nu sommarteater i ett samarbete mellan Teater Västernorrland och Västernorrlands museum. Denna välkända berättelse om ärvda konflikter, vänskap över gränserna och skogens väsen blir här en storslagen familjeföreställning som hämtar kraft ur den ångermanländska myllan och väntas locka 5 000-7 000 besökare, såväl länsbor som turister från hela landet.

- Ronja Rövardotter är en så stark berättelse, tidlös och evig i sina frågor om kärlek, vänskap och moral. I vår version har vi fokuserat mycket på Ronjas uppror mot arv och tradition, hur hon hittar sin egen väg och vågar fortsätta gå på den även när det är svårt. Att få ta med den berättelsen och låta vår stora ensemble av väsen och oknytt befolka Murberget i sommar känns helt fantastiskt!, säger Lovisa Onnermark, regissör.

Det blir en stor ensemble bestående av totalt 17 personer, både Teater Västernorrlands skådespelare, amatörer från olika amatörteaterföreningar i Västernorrland samt elever från Musikalstudion på Hola folkhögskola. Sara Parkman och Hampus Norén står för nyskriven musik och arrangemang av de klassiska sångerna. Allt inramat av en fantastisk omgivning på Murbergets friluftsmuseum i Härnösand.

- Sommarteater och friluftsmuseer är en väl beprövad kombination och Ronja Rövardotter känns som en extra perfekt matchning för oss, där själva omgivningen blir som en förlängning av scenografin, liksom utställningen Stora Makter som bland annat handlar om medeltiden. Vårt sommarprogram innehåller också aktiviteter med Ronjatema för att ytterligare förstärka upplevelsen. Att mitt i det västernorrländska kulturarvet, som Murberget friluftsmuseum representerar, få möjlighet att presentera en så ambitiös uppsättning känns helt fantastiskt och helt rätt, säger Cajsa Lindegren, Avdelningschef Kulturmiljö & hantverk, Västernorrlands Museum.

Föreställningen rekommenderas från 6 år och är 2 tim och 30 min inklusive paus. Premiären hålls på midsommardagen 24 juni och därefter spelas 18 föreställningar fram till och med 20 juli. I samarbete med Härnösands Kommun och Västernorrlands Museum.

Ronja Rövardotter

Elina Hedberg
Signe Bogmer

Kontakt
Cajsa Lindegren, Avdelningschef Kulturmiljö & hantverk, Västernorrlands Museum, 073-821 22 60 073-821 22 60, cajsa.lindegren@vnmuseum.se

Kicki Wahlbeck, presskontakt Teater Västernorrland, 070-204 10 12, kicki.wahlbeck@scenkonstvasternorrland.se

Teater Västernorrland är länets egen teater och har i uppdrag att producera en varierad repertoar av hög konstnärlig kvalitet för barn, unga och vuxna. Teatern har en fast skådespelarensemble och ett helt hus fyllt med ateljéer och verkstäder. Teatern bedriver en omfattande skolverksamhet, ger stöd till amatörteaterföreningar och erbjuder aktiviteter på fritiden.

Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.