Andreas Öhman vid inspelningen av "En dag kommer allt det här bli ditt" som har biopremiär fredag 3 februari. Foto: Daniel Forsvik

Premiär för Andreas Öhmans nya film - nystart för bion i Kramfors

På fredag har Anderas Öhmans film "En dag kommer allt det här bli ditt" svensk biografpremiär. Det är Andreas femte långfilm och den mest personliga berättelsen hittills. Anderas Öhman och skådespelaren Filip Berg medverkar vid Kramforspremiären på fredag kväll.

När hemmasonen Andreas Öhmans nya film "En dag kommer allt det här bli ditt" visas i Kramfors rullar Film Västernorrland, Höga Kusten Destinationsutveckling och Kramfors kommun ut röda mattan för att skapa premiärkänsla. I samband med visningen passar kommunalrådet Malin Svanholm på att formellt inviga nyöppnade Biograf City i Kramfors. Andreas Öhman och skådespelaren Filip Berg är på plats.

På söndag den 5 februari finns Anderas Öhman och Filip Berg på plats innan visningen 15.30 på Palladium i Örnsköldsvik och efter visningen på Bio Drakstaden i Sundsvall. Visningen börjar 17.30.

"En dag kommer allt det här bli ditt" är en berättelse om familj och ett arv som ingen vill ha. Den framgångsrika serietecknaren Lisa och hennes syskon samlas på föräldrarnas gård för första gången på över tio år. Föräldrarna vill att endast en av dem ska ärva skogen, som varit i familjen i generationer. Men är någon av dem villig att flytta hem igen? Andreas Öhman har skrivit manus och regisserat filmen. Mycket av handlingen är inspirerad av hans hemort och av egna erfarenheter från barndomen och flera av scenerna är inspelade i Kramfors kommun.

- Vi spelade in en vecka i främst Djuped, runt vägen och sågverket, som är en sån unik plats. Även uppe vid kyrkan och Styrnäsgården, samt berget ovanför kyrkan och nere vid Ångermanälven, berättar Andreas Öhman.

I huvudrollerna ser vi Karin Franz Körlof, Peter Haber och Suzanne Reuter. I andra ledande roller ser vi skådespelarna Liv Mjönes, Arvin Kananian, Mattias Fransson, Emil Almén och Filip Berg.

"En dag kommer allt det här bli ditt" är Andreas Öhmans femte långfilm. Han debuterade som långfilmsregissör 2010 med "I rymden finns inga känslor" som nominerades till fyra Guldbaggar och utsågs till Sveriges officiella bidrag till uttagningen till Oscarsgalan året därpå.

Kontakt:
Andreas Öhman, andreas@naive.se eller 070-2226679

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Anders Justin

Filmkonsulent produktion Film Västernorrland 060-658 54 54