Kortfilmen Folk med Norrdans och Folkdanslaget Öbackaringen får sin världspremiär under Göteborg Film Festival. Foto: Anna Thors

Premiär av Norrdans kortfilm Folk på Göteborg Film Festival

Den 28 januari har kortfilmen Folk premiär på Göteborg Film Festival. Bakom filmen står kompaniet Norrdans, koreografen Ludvig Daae och regissören Carl Olsson.

Härnösandsbaserade kompaniet Norrdans, koreografen Ludvig Daae och regissören Carl Olsson har gjort gemensam sak och tillsammans skapat kortfilmen Folk som har världspremiär på Göteborg Film Festival. Medverkande är Folkdanslaget Öbackaringen, som tillsammans med Norrdans dansare kommer att synas på vita duken.

- Vi ville visa att traditioner utvecklas och är i ständig rörelse. Så även folkkulturen. De yngre, internationella dansarna har på sig svenska folkdräkter uppsydda i moderna material som reflex och plast och dansar egna, uppdaterade versioner av folkdans. Mötet mellan de äldre och yngre folkdansarna representerar även mötet mellan tradition och förnyelse, säger koreografen Ludvig Daae.

Kortfilmen är sprungen ur dansföreställningen Vi kan göra va du vill av koreografen Ludvig Daae och kostymdesigner Tove Berglund. I originalverket utforskar Daae och Berglund hur det går att tänka annorlunda kring uttryck av nationell identitet. Temat har följt med och utvecklats för att passa videokonstformen.

- Med filmen försökte vi skapa ett möte genom två parallella rörelser. En där de yngre dansarna går från att vara outsiders till att mer och mer påverkas och smälta in. Parallellt finns en annan motsatt rörelse där de äldre folkdansarna går från skepsis till att acceptera och vidare påverkas av de yngre, säger regissören Carl Olsson.

Det är inte första gången Norrdans och regissören Carl Olsson samarbetar. De har tillsammans tidigare skapat kortfilmen Don’t Kiss.mov som flitigt turnerats på filmfestivaler världen över.

- Att som dansinstitution ha fått greppa tag i ett angeläget verk som detta men i ett nytt format känns otroligt peppande och inspirerande, säger Martin Forsberg, Norrdans konstnärliga ledare. Ludvig Daae och Tove Berglund lyckades verkligen med att skapa ett ytterst tillgängligt och konceptuellt verk, utan att dessa begrepp står emot varandra. Relevansen i verket, ett inkluderande ägandeskap till kultur, känns som ett ständigt växande ämne.

Folk har tre visningstillfällen på Göteborg Film Festival och ingår i kortfilmspaketet ”Blurred Lines”. Filmen är producerad av Norrdans i samarbete med Film Västernorrland.

Här visas filmen Folk under Göteborg Film Festival:
        Lördag 28 januari kl 15:00 Capitol, Göteborg
        Söndag 30 januari kl 19:15, Haga 1, Göteborg