Nordiska Kammarorkestern har sedan starten varit en halvtidsorkester men nu ökar tjänstgöringsgraden. Detta är viktigt för orkesterns utveckling ur såväl konstnärligt som bemanningsperspektiv. Foto: Lia Jacobi

Nordiska Kammarorkestern ska spela mer – utökar tjänstgöringsgraden i unik satsning

Vid säsongsstarten i augusti är det en orkester med fler speltimmar som tar sig an säsongen.

- Satsningen resulterar bland annat i fler crossover-konserter och mer barn-och-ungaaktiviteter. Jag är stolt och glad över att vi lyckats åstadkomma detta, säger Elisabet Ljungar, konstnärlig ledare, Nordiska Kammarorkestern.

Nordiska Kammarorkesterns bedrift att höja tjänstgöringsgraden för musikerna är unik i orkestersverige. Nordiska Kammarorkestern har sedan starten 1990 varit en halvtidsorkester. För ett par år sedan påbörjades resan mot fler orkestertimmar. Och med små steg har man lyckats. Till hösten tjänstgör orkestern till 57 procent och i april nästa år kommer tjänstgöringsgraden vara 60 procent.

- Vi har vänt och vridit på alla befintliga medel och det här är så långt som vi kan komma den vägen. En högre tjänstgöringsgrad är oerhört viktigt för orkesterns utveckling ur såväl konstnärligt som bemanningsperspektiv. Inom de närmaste åren väntar ett flertal pensionsavgångar och det är nödvändigt att växla upp för att vi ska vara attraktiva på arbetsmarknaden, säger Elisabet Ljungar.

Under de senaste åren har det visat sig vara svårt att locka musiker att bosätta sig i Västernorrland.

- Att Sundsvall och länet har en egen orkester är något som vi hoppas att alla är rädda om och vill värna. Det är också ett faktum att ett varierat utbud av kultur- och konstupplevelser är avgörande för att vara en attraktiv region där människor vill leva och bo, säger Mikael Flodström, vd Scenkonst Västernorrland.

De senaste åren har orkestern utforskat så kallade crossover-konserter där det klassiska soundet mixas med artister från andra genrer. Först ut var pangsuccén med Annika Norlin, senast under våren mötet med Moto Boy. Genom orkesterns ökade tjänstgöring utlovar Elisabet Ljungar minst två crossover-produktioner per spelår. Till kommande säsong hör Tomas Andersson Wij och samarbeten med såväl arabiska gruppen Tarabband som Norrbotten Big Band.

- Nordiska Kammarorkestern är hela Västernorrlands orkester. Genom varierad programsättning skapar vi större kontaktytor med länets invånare och når fler – vår ständiga och inspirerande målsättning, säger Elisabet Ljungar.

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22

Presskontakt Marknadsförare Filmfest Sundsvall 060-6585456
          Anna Öun