Prisindex i producent- och importled för maj 2008: Högre importpriser i maj

Från april till maj steg importpriserna med 1,1 procent främst beroende på högre priser på råolja och petroleumprodukter. Exportpriserna sjönk med 0,1 procent medan priserna på hemmamarknaden steg med 0,3 procent. Producentpriserna totalt ökade med 0,1 procent under samma period.

Producentpriser
Producentpriserna steg med i genomsnitt 0,1 procent från april till maj. Högre priser på petroleumprodukter samt järn, stål och ferrolegeringar bidrog med 0,5 respektive 0,2 procentenheter till uppgången. Högre priser på metallmalmer och andra mineraler bidrog med 0,1 procentenhet till uppgången. Lägre priser på kemikalier och kemiska produkter motverkade uppgången med -0,2 procentenheter. Priserna på spannmål, trä och trävaror, massa, papper och papp, andra metaller än järn samt motorfordon och släpvagnar föll och dämpade uppgången med -0,1 procentenhet vardera.

På hemmamarknaden steg producentpriserna med i genomsnitt 0,3 procent från april till maj. Till prishöjningen bidrog petroleumprodukter med 0,4 procentenheter. Slakterivaror samt järn, stål och ferrolegeringar bidrog med 0,1 procentenhet vardera till uppgången. Samtidigt dämpades uppgången av lägre priser på spannmål, metallmalmer och andra mineraler, koppar samt sågat trä som bidrog med -0,1 procentenhet vardera.

Under perioden april till maj sjönk priserna på exportmarknaden med i genomsnitt -0,1 procent. Kemikalier och kemiska produkter bidrog till prissänkningen med -0,4 procentenheter medan livsmedel och drycker, massa, papper och papp, andra metaller än järn, maskiner (exkl. datorer) samt motorfordon vardera bidrog med -0,1 procentenhet. Högre priser på petroleumprodukter samt järn, stål och ferrolegeringar dämpade nedgången med 0,5 respektive 0,2 procentenheter.

Under den senaste tolvmånadersperioden har producentpriserna stigit med 2,9 procent, vilket är oförändrat jämfört med föregående månad. På hemmamarknaden och exportmarknaden har priserna ökat med 5,1 respektive 1,0 procent under samma period. Motsvarande tolvmånadersförändring var föregående månad 5,3 procent för hemmamarknaden och 1,0 procent för exportmarknaden.

Importpriser
Importpriserna steg med i genomsnitt 1,1 procent från april till maj. Mest bidrog råolja samt petroleumprodukter till uppgången med 1,0 respektive 0,4 procentenheter. Stenkol bidrog med ytterligare 0,1 procentenhet till prisuppgången. Uppgången dämpades av lägre priser på el- och optikprodukter som bidrog med -0,2 procentenheter medan andra metaller än järn, motorfordon och släpvagnar samt maskiner (exkl. datorer) bidrog med -0,1 procentenhet vardera. Den senaste tolvmånadersperioden har importpriserna ökat med 6,7 procent, vilket är en ökning jämfört med föregående månad då motsvarande siffra var 4,5 procent.

Priser för inhemsk tillgång
Priserna på varor till inhemska kunder, dvs. producentpriser på hemmamarknaden och importpriser sammantaget, steg i genomsnitt med 0,7 procent från april till maj. Råolja samt petroleumprodukter påverkade uppgången med hela 0,5 respektive 0,4 procentenheter. Stenkol samt järn, stål och ferrolegeringar bidrog med vardera 0,1 procentenhet till uppgången. Prissänkningar på jordbruksväxter, andra metaller än järn, teleprodukter samt motorfordon och släpvagnar dämpade uppgången med -0,1 procentenhet vardera.

Priserna på konsumtionsvaror till inhemska kunder var oförändrade från april till maj. Inom konsumtionsvaror bidrog höjda priser på slakterivaror med 0,2 procentenheter samtidigt som lägre priser på kläder samt fisk och fiskprodukter vardera bidrog med -0,1 procentenhet.

Priserna för inhemsk tillgång har under den senaste tolvmånadersperioden stigit med 5,9 procent vilket är en höjning jämfört med föregående månad då motsvarande siffra var 4,9 procent. Priserna på konsumtionsvaror samt energirelaterade varor ökade med 5,9 respektive 44,7 procent medan priset på insatsvaror samt investeringsvaror sjönk med -0,5 respektive -0,2 procent.

Valutakurser
En förstärkning/försvagning av kronan tenderar att sänka/höja export- och importpriserna i svenska kronor. Enligt Tullverkets omräkningskurser för valutor (växelkurserna fastställs sista onsdagen i varje månad och gäller påföljande månad annat än i fall då förändringen är större än +/- 5 procent) förstärktes kronan med 2,6 procent mot den amerikanska dollarn, 3,9 procent mot brittiska pundet samt 1,2 procent mot den danska kronan och euron. Däremot försvagades den svenska kronan mot den norska med -0,3 procent.

Totalt: produkter från jordbruk, jakt- och skogsbruk; fiske; mineraler; tillverkade varor

* Underavdelningarna CA och DF: Energimineraler (i huvudsak råolja), stenkolsprodukter, raffinerade petroleumprodukter samt kärnbränsle.

Index för internationell jämförelse och prisutvecklingen på el

I Sverige beräknas totalindextalen (i tabellen ovan) över produkter från jordbruk, jakt- och skogsbruk, fiske, mineraler samt tillverkade varor, dvs. produkter hänförliga till avdelningarna A-D i Stan¬dard för svensk produktindelning efter näringsgren (SPIN 2002). EU och OECD, liksom många länder redovisar prisutvecklingen i producentledet där totalindexet räknas över mineraler, tillverkade varor samt el, gas, värme och vatten - alltså avdelningarna C-E.

Från april till maj sjönk producentpriserna inom avdelningarna C-E på hemmamarknaden med 0,3 procent. Även producentpriserna totalt (dvs. hemmamarknads- och exportpriserna sammantaget) sjönk med 0,3 procent under samma period. Sedan maj 2007 har priserna stigit med 5,7 respektive 3,3 procent på hemmamarknaden och för producentpriserna totalt inom avdelningarna C-E.

Priserna på hemmamarknaden inom avdelning E, dvs. el, gas, värme och vatten, sjönk från april till maj med i genomsnitt 5,1 procent. Elpriserna, exkl. skatt och nätavgifter, sjönk med 2,5 procent jämfört med föregående månad. Från maj 2007 till maj 2008 har priserna inom avdelning E ökat med i genomsnitt 13,0 procent. Under samma tolvmånadersperiod har elpriserna, exkl. skatt och nätavgifter stigit med 22,4 procent.

En mer utförlig redovisning av denna undersökning publiceras i ett Statistiskt meddelande.

Ytterligare uppgifter redovisas i databaserna som avgiftsfritt är åtkomliga via SCB:s webbplats.

Prisindex i producent- och importled för juni publiceras 2008-07-24 kl. 09.30.

Avskiljare
Producent