Konjunkturstatistik över sjuklöner, tredje kv 2006: Antalet sjukdagar ökar

Under tredje kvartalet 2006 ökade antalet sjukdagar totalt med 0,03 dagar per anställd, från 0,94 till 0,97, jämfört med tredje kvartalet 2005. Antal sjukfallstillfällen per anställd var i stort sett oförändrad och uppgick till 0,21 fall per anställd. Inom privat sektor var antalet sjukfall per anställd 0,19 vilket var oförändrat jämfört med tredje kvartalet 2005. Den kommunala sektorns sjukfall ökade med 0,03 och uppgick till 0,27 fall per anställd, männens sjukfall ökade med 0,03 medan kvinnornas ökade med 0,02 fall per anställd. Inom landsting och statlig sektor ökade sjukfrånvaron med 0,02 fall per anställd och uppgick till 0,28 respektive 0,16 sjukfall per anställd. Utvecklingen i dessa sektorer var i stort sett densamma för både kvinnor och män. Totalt antal sjukfall per sektor tredje kvartalet http://www.scb.se/templates/pressinfo____186061.asp Som tabellen ovan visar ökade antalet sjukfall mellan åren totalt med ca 53 000, vilket var en ökning med 6,7 procent. Antalet anställda ökade också under perioden med ca 2,3 procent. Antalet sjukdagar ökade mest inom den kommunala sektorn Antalet sjukdagar ökade totalt med 0,03 dagar per anställd. Ökningen var 0,05 dagar för kvinnor och 0,01 dagar för männen och uppgick till 1,15 respektive 0,78 sjukdagar per anställd. Den kommunala sektorn och landstingssektorn stod för den största ökningen av antal sjukdagar per anställd. Inom kommunal sektor stod männen för den största ökningen med 0,14 dagar per anställd och uppgick till 1,00 sjukdagar per anställd. Kvinnornas sjukdagar ökade med 0,11 sjukdagar och uppgick till 1,35 sjukdagar per anställd. Antalet sjukdagar inom landstingen ökade med 0,08 sjukdagar per anställd. Störst ökning stod kvinnorna för med 0,08 sjukdagar per anställd medan männens ökning uppgick till 0,05 dagar per anställd. Antalet sjukdagar per anställd ökade under tredje kvartalet 2006 över alla sektorer. Antal sjukdagar per anställd uppdelat på sektor visas i nedanstående tabell. Sjukdagar per anställd efter sektor och kön http://www.scb.se/templates/pressinfo____186061.asp Definitioner och förklaringar Sjuklöneperiod Period under vilken en arbetstagare som är sjukfrånvarande från arbetet har rätt till sjuklön. Sjukdagar Alla kalenderdagar i sjukfallet, oavsett om det är en dag som ersätts med sjuklön eller ej. Sjukfall Varje tillfälle en arbetstagare påbörjar en sjukperiod genererar ett sjukfall, oavsett hur mångs sjukdagar perioden varar. Undersökningen redovisar fall som avslutas under kvartalet. Undersökningen publiceras kvartalsvis. Åren 2002-2005 finns publicerade på Försäkringskassans hemsida. Mer om ... Information om statistikens kvalitet, framställningssätt samt tabeller och diagram m.m. finns på SCB:s webbplats. Nästa publiceringstillfälle 2007-02-27 Avskiljare Statistikansvarig myndighet och producent SCB, Enheten för företags- och registerbaserad sysselsättningsstatistik 701 89 Örebro Fax 019-17 67 51 Förfrågningar Mariette Thell Tfn 019-17 66 00 E-post mariette.thell@scb.se Fredrik Rahm Tfn 019-17 65 97 E-post fredrik.rahm@scb.se Var god ange källa när uppgifter ur detta pressmeddelande återges.