Kiropraktorhögskolan uppfyller Universitetskanslersämbetets kvalitetskrav

Kiropraktorhögskolan uppfyller Universitetskanslersämbetets kvalitetskrav

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har efter ett års utredning avslutat sin kvalitetsgranskning av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Högskolan får godkänt på samtliga områden,

”UKÄ bedömer att kiropraktorutbildningen vid Stiftelsen Skandinaviska Kiropraktorhögskolan uppfyller de krav på kvalitet som gäller för utbildningar vid universitet och högskolor”.

-Vi arbetar hårt och målmedvetet för att uppfylla de kvalitetskrav som myndigheterna ställer på oss, beslutet är ett välkommet kvitto för att högskolan och studenterna verkligen lyckas, kommenterar rektor Gordana Gedin

Kiropraktorhögskolan startade sin verksamhet redan år 1983 och är Sveriges enda legitimationsgrundande utbildning i kiropraktik. Redan år 1998 beslutade Riksdagen att utbildningen ska ställas under statlig tillsyn och utgör grund för Socialstyrelsens legitimation. Idag finns utbildning i Solna, granne med Karolinska Institutet, och på en nystartad filial på Campus Skellefteå.

Kiropraktorprogrammet omfattar fem års studier där teori och praktik varvas för att underlätta inlärning och rusta studenterna till yrkesverksamhet i hälso- och sjukvården. Utbildningen är, efter läkarprogrammet, den mest omfattande medicinska utbildningen i Sverige.

Trots att utbildningen är så omfattande slutför merparten av studenterna utbildningen inom utsatt tid.
- Vi har otroligt ambitiösa och intresserade studenter vilket är fantastiskt roligt och inspirerande för oss lärare, inflikar Fredrik Borg lärare på Kiropraktorhögskolan och doktorand på Karolinska Institutet.

Kiropraktorhögskolan drivs i stiftelseform och saknar fortfarande statlig finansiering vilket gör att studenterna behöver täcka sina kursavgifter genom lån av Centrala Studiestödsnämnden (CSN).
- Det känns orättvist att vi studenter ska behöva bekosta utbildningen själva. Många patienter behöver vår hjälp i hälso- och sjukvården, speciellt smärtpatienter som ofta i onödan belastar vårdcentraler och inte alltid får den hjälp de behöver. Staten behöver ta sitt ansvar och finansiera kiropraktorutbildningen, tillägger Sara Kjellgren vice ordförande i Kiropraktorhögskolans studentkår.

Kiropraktorhögskolan har under sina över 40 år varit föremål för regelbundna kvalitetsgranskningar av tillsynsmyndigheter för högre utbildning. Redan år 2010 påtalar Högskoleverket, i en rapport, behovet av att inlemma Kiropraktorprogrammet i den statliga högskolan och underlätta för forskning i kiropraktik. Det råder idag brist på kiropraktorer i stora delar av landet och flera regioner kan inte erbjuda kiropraktisk vård.
- UKÄ rapporten är glädjande men än återstår några viktiga steg. Kiropraktorprogrammet behöver statlig finansiering och vi behöver statliga medel för att kunna finansiera fler doktorander och mer forskning i kiropraktik. Primärvården i Sverige behöver verkligen fler yrkesverksamma kiropraktorer, betonar Michael Matton Jernberg ordförande i Kiropraktiska Föreningen i Sverige.

Regioner

Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna har utbildat kiropraktorer sedan 1983 och är idag Skandinaviens största och äldsta kiropraktiska institution.

För mer information, besök vår websida

Gordana Gedin

Presskontakt Rektor +46 (0)70–827 95 80

Kiropraktor – ett framtidsyrke

På Skandinaviska Kiropraktorhögskolan kan du gå en femårig utbildning i kiropraktik som efter ytterligare ett års praktiktjänstgöring leder till legitimation. I utbildningen ingår både teoretisk och praktisk undervisning samt praktik på högskolans egen patientklinik.

Skandinaviska Kiropraktorhögskolan

Fogdevreten 2A