Besök oss i vår fina, fräscha Citybutik på Helsingborg C

LAKRITSFABRIKEN SATSAR BREDARE I CITY - STÄNGER BUTIK PÅ VÄLA!

Det lokala företaget Lakritsfabriken väljer att fokusera sina resurser på cityhandeln och tar därför beslutet att stänga ner butiken på Väla köpcentrum. Butiken på Väla håller öppet till och med söndagen den 14 januari 2024. Stängningen är ett strategiskt beslut som togs redan i juni 2023, i samband med att avtalet på Helsingborg C undertecknades.

Lakritsfabriken har sedan starten i Ramlösa 2011 haft en stadig utveckling och idag hittas premiumlakritsen i en lång rad välsorterade butiker, både runt om i Sverige och utomlands. En viktig del av företagets framfart har varit satsningen på egna butiker, där konsumenter kan lära sig mer om lakrits och uppleva den med alla sina sinnen. Den första butiken öppnades redan december 2013 på Ängelholmsvägen, i anslutning till Lakritsfabrikens övriga lokaler (kontor, lager, produktion). Fabriksbutiken blev 2021 nominerade till ”Det stora turismpriset” i Skåne för sina innovativa evenemang och omnämnd i White Guide.

Ökade tillgängligheten ytterligare
I oktober 2022 öppnade Lakritsfabriken sin andra butik, denna gång på Väla köpcentrum utanför Helsingborg, och kort därpå, efter endast ett drygt halvår, slogs dörrarna upp till den tredje lokala butiken. Företagets allra första citybutik - placerad mitt i centrum på Helsingborg Central. Nu väljer företaget att koncentrera insatserna för att öka närvaron i city, och stänger i samband med det butiken på Väla.

- Vi öppnade butiken i City så sent som i juli 2023, vilket var något vi drömt om länge innan det äntligen kunde bli verklighet. Med hjälp av den centralt belägna butiken har vi fantastiska möjligheter att utveckla vårt samarbete med Helsingborgs caféer, restauranger, hotell och butiker ytterligare, säger Lakritsfabrikens grundare och vd, Martin Jörgensen.

- Jag har en vision om att göra Helsingborg till lakritsens huvudstad – gärna världens lakritshuvudstad. Festivalen är en del i det, men framför allt handlar det om goda samarbeten med lokala verksamheter och staden i stort. Därför väljer vi att satsa ännu starkare på vår närvaro i City, berättar Martin Jörgensen

Ett annat citynära initiativ som Martin Jörgensen driver är ”Helsingborg med Smak av lakrits”, en lakritsvecka som äger rum i september varje år. Festivalen bjuder både helsingborgare och turister på spännande upplevelser så som olika typer av kombinerade lakritsprovningar, en smakrunda på utvalda restauranger och krogar i staden samt andra mindre event och tillställningar under veckan. Varje år startar veckan med invigning på Fredriksdals skördemarknad Mikkaeli marknad, och avslutas med Smakrundan i City på lördagen. Den som är uppmärksam kan dessutom hitta planterade lakritsrötter på flera platser runt om i staden, inte minst utanför butikerna i City & på Ängelholmsvägen, vid Sundstorget och nu senast även vid Stadsteatern, på Hans Alfredsons plats.

Lakritsfabrikens smakrika produkter finns redan att hitta på flera butiker, restauranger och caféer i och runt Helsingborg, till exempel i dagligvaruhandeln på ICA Hamilton, Mariastaden och Gustavslund, Coop Kopparmölle, Stora Coop Råå, Maxi Råå och Berga. Sedan en tid tillbaka finns delar av sortimentet också att hitta hos Ålgrändens Ost & Deli, Bruket Kaffebar och Zoégas café Anno 1886.

Om Lakritsfabriken
Sveriges första glutenfria premiumlakrits lanserades av Lakritsfabriken 2011 och har idag distribution i Norge, Danmark, Tyskland och USA. Lakritsfabriken säljer även produkter på export till butiker i bland annat Finland, Marocko och Storbritannien. Nu idag, tretton år senare, har sortimentet vuxit och innehåller flera spännande produkter som chokladdoppad lakrits med olika smaksättningar samt lakritsråvaror och kryddblandningar. Lakritsfabriken i Ramlösa ägs och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB och ingår i koncernen Goda Saker AB. Andra varumärken som ScandChoco äger är Lakritskungen, Lakritskocken, Mumsisar, Popcornfabriken.

Fabriksbutiken på Ängelholmsvägen blir kvar utan några förändringar.

ScandChoco AB, Ängelholmsvägen 34, 254 42 Helsingborg

Mail: info@scandchoco.se Tel:+ 46 (0) 42 29 27 90