Scanboxfilmer med Cumberbatch, Law och Keaton får världspremiär på Sundancefestivalen

Tre kommande Scanboxfilmer som bjuder på Benedict Cumberbatch, Jude Law och Michael Keaton i utmanande roller får sina världspremiärer på Sundancefestivalen, som drar igång på torsdag 23 januari. Läs mer om Ironbark, Worth och The Nest här! Filmerna har svensk biopremiär senare i år.

Ironbark - Världspremiär 24 januari på Sundancefestivalen
Dominic Cooke (På Chesil Beach) har regisserat detta verklighetsbaserade politiska drama. Affärsmannen Greville Wynne (Benedict Cumberbatch) lever ett lugnt engelskt vardagsliv med sin hustru, hemmafrun Sheila (Jessie Buckley). När rykten om en mullvad i Sovjets maktkretsar når såväl brittiska underrättelsetjänsten som CIA kastas Greville in i en politisk konflikt. I sina försök att stävja Kubakrisen knyter han starka band till informatören Oleg (Merab Ninidze) som får kodnamnet Ironbark. Pressad av såväl ryska antaganden som den ovetande Sheilas undringar visar sig Greville Wynne vara allt annat än en vanlig man. En berättelse om diplomati, patriotism, mänsklighet och mod.

Worth - Världspremiär 24 januari på Sundancefestivalen
Efter attackerna mot World Trade Center och Pentagon 2001 anlitas advokaten Kenneth Feinberg (Michael Keaton) som ansvarig för September 11th Victim Compensation Fund. Han ställs inför den svåra uppgiften att värdera förlorade människoliv. I kläm mellan stämningsansökningar och ersättningsförslag försöker Feinberg hitta överenskommelser för offrens familjer. När han drabbar samman med Charles Wolf (Stanley Tucci), vars fru omkom i tragedin, börjar Feinberg inse vad den verkligen har kostat alla drabbade. Amy Ryan spelar Feinbergs kollega i verklighetsbaserade Worth. Det är regissören Sara Colangelos tredje film; hennes The Kindergarten Teacher vann regipriset på Sundancefestivalen 2018.

The Nest - Världspremiär 26 januari på Sundancefestivalen
Jude Law spelar den ambitiöse entreprenören Rory, som övertalar sin amerikanska fru Allison (Carrie Coon) och deras barn att lämna sitt trygga förortsliv i USA för att flytta till England. Där har Rory sina rötter och kan återvända till sin tidigare arbetsplats. Tiden är det expansiva åttiotalet, och familjen hyr ett imponerande hus på landsbygden där Allison kan härbärgera sina hästar. Men snart lägger familjens överdådiga livsstil press på dem, och en tilltagande isolering bidrar till det oundvikliga sammanbrottet. Sean Durkin, som skrev och regisserade omtalade Martha Marcy May Marlene, är tillbaka med ett laddat psykologiskt thrillerdrama om hur statusjakt tar över en familjs tillvaro trots att de aldrig reflekterar över sina livsval.

Kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida