Scanbox visar sex filmer på Stockholm filmfestival

Igår släpptes programmet för årets upplaga av Stockholm filmfestival och Scanbox Entertainment är stolta över att ha med hela sex filmer i årets program.

THE HOMESMAN(American Independent)
på bio 7 november

Veteranen Tommy Lee Jones och tvåfaldigt Oscarbelönade Hilary Swank bildar udda duo.

Tommy Lee Jones står för såväl manus och regi samt spelar huvudrollen som den skoningslöse George Briggs i detta westerndrama. George räddas undan hängning i sista minuten av den modiga pionjären Mary Bee Cuddy (Hilary Swank) som ställer ett udda krav som tack för att hon skar av repet runt hans hals. Briggs måste hjälpa henne att ledsaga tre sinnessjuka kvinnor genom Nebraska till Iowa, där en pastorsfru (Meryl Streep) väntar på att ta emot deras vilsna själar. Tillsammans ger sig den udda duon iväg för att möta en av de största utmaningarna de någonsin utsatts för, en fem veckor lång färd med tre galna kvinnor och en mängd faror längs vägen, ofta med livet som insats.

5 nov kl: 21.00 på Skandia, Drottninggatan 82
6 nov kl: 17.00 på Grand 1, Sveavägen 45
6 nov kl: 21.30 på Grand 1, Sveavägen 45

THE GOOD LIE (Spotlight)
på bio 21 november.

The Good Lie är en gripande och stundvis varmt humoristisk historia om att ta risker, våga släppa in människor i våra liv och tro på att mirakel faktiskt kan ske om vi vägrar ge upp.

Inspirerad av den sanna historien om de många barnen som kallades "The Lost Boys" efter att ha förlorat sina familjer i det grymma inbördeskriget i Sudan på 80-talet.

Reese Witherspoon spelar Carrie Davies, en stressad arbetsförmedlare som utses till att hjälpa de tre nyanlända bröderna Mamere, Paul och Jeremiah från Sudan att komma in i det amerikanska samhället. Hon är till en början oförstående för deras bakgrund och vill bara göra ett snabbt jobb. Men ju mer hon lär känna dessa vilsna men ändå hoppfulla unga män - desto djupare engagerad blir hon i deras livsöde. Mötet blir till ett uppvaknande för Carrie och förändrar hela hennes världsbild.

9 nov kl: 15.00 på Park, Sturegatan 18
10 nov kl: 21.30 på Grand 1, Svevägen 45
11 nov kl: 13.00 på Skandia, Drottninggatan 82

HUMAN CAPITAL (Open Zone)

Italiens Oscarbidrag 2014.

Två familjers öden knyts plötsligt samman genom en trafikolycka i denna thriller. Här väcks frågor om social status och ojämlikhet och om hur detta kommer till uttryck i ett samhälle där människor värderas genom pengar och ekonomisk framgång. Filmen är baserad på Stephen Amidons roman med samma titel men här har Connecticut bytts ut mot ett vintrigt men välmående Norditalien.

8 nov kl: 19.00 på Grand 1, Sveavägen 45
15 nov kl: 14.30 på Grand 1, Sveavägen 45
16 nov kl: 16.00 på Zita 1, Birger Jarlsgatan 37

THE CAPTIVE (American Independent)

Ryan Reynolds i en nervkittlande thriller signerad Atom Agoyan.

Matthew (Ryan Reynolds) lämnar sin sovande 9-åriga dotter i bilen för ett kort ärende. När han kommer tillbaka är hon spårlöst försvunnen. Polisens efterforskningar visar snart att det inte handlar omnågot vanligt försvinnande. Det komplexa förhållandet mellan offret, hennes familj, förövarna och utredarna leder oss som ett pussel, bit för bit, fram till gåtans lösning. En gripande och spännande thriller om hur en traumatisk händelse påverkar ett förhållande.

7 nov kl: 20.30 på Skandia, Drottninggatan 82
9 nov kl: 21.30 på Grand 1, Sveavägen 45
10 nov kl: 20.15 på Victoria 4, Götgatan 67

DESERT DANCER (Spotlight)

En gripande film baserad på en otrolig sann historia.

Desert Dancer är en klassisk hjältehistoria om unga modiga människor som riskerar sina liv genom att revoltera mot sin regering och slåss för sina drömmar. Filmen utspelar sig i Iran, där det i dagsläget är förbjudet att dansa och följer Afshin Ghaffarian och hans vänner som, trots faran det innebär, bildar ett hemligt danskompani. genom att hacka sig in på Youtube lär de sig av de allra bästa; Michael Jackson, Pina Bausch, Gene Kelly och Rudolf Nureyev. Uppslukade av den yttrandefrihet som dansen ger dem bestämmer de sig för att ge en dansföreställning mitt i öknen, långt bort från den övervakande militären.

I rollerna: Freida Pinto, Reece Ritchie, Nazanin Boniadi, Tom Cullen
Regi: Richard Raymond
Genre: Verklighetsbaserat drama

8 nov kl: 15.00 på Victoria 2, Götgatan 67
10 nov kl: 11.30 på Victoria 2, Götgatan 67
16 nov kl: 11.30 på Victoria 2, Götgatan 67

THE DISAPPEARANCE OF ELEANOR RIGBY - THEM
(American Independent)

Det unga New York-paret Connor ludlow och Eleanor Rigby ställs inför sitt livs utmaning när tragedin slår till. Sorgens sätter sig som en kil emellan dem och deras olika sätt att hantera det som hänt driver dem isär. Medan Connor försöker hålla sig flytande genom att spendera dagarna med att jobba på sin restaurang bryter Eleanor upp från allt, flyttar hem till sina föräldrar och går tillbaka till college. Men Connor har svårt att släppa Eleanor ur sitt sinne, sitt livs stora kärlek. Frågan är om de någonsin kan komma tillbaka till de liv de levde och återfinna kärleken.

9 nov kl: 20.00 på Skandia, Drottninggatan 82
13 nov kl: 18.30 på Park, Sturegatan 18
14 nov kl: 18.30 på Park, Sturegatan 18

Biljetter kan bokas på Stockholm filmfestivals hemsida eller över disk på Kulturhuset.

Presskontakt:
Irini Siga
irinis@scanbox.com
www.scanbox.com/se

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.