Rams, Youth och Mustang nominerade till European Film Awards

Rams, Youth och Mustang nominerade till European Film Awards

Tre av Scanbox kommande titlar har nominerats till European Film Awards, som avgörs i Berlin 12 december.

European Film Awards hyllar de främsta prestationerna inom europeisk film. I helgen presenterades nomineringarna, och inte mindre än tre av Scanbox kommande titlar har chansen att vinna.

Rams (Hrútar)
I en avlägsen isländsk by lever två bröder som grannar – och bittra fiender. Bägge är fårbönder och varje år tävlar de mot varandra om att vinna det ärofulla första priset för bästa bagge. I över 40 år har de vägrat att tala med varandra. Men så händer det som inte får hända; ett får misstänks ha drabbats av en fruktad sjukdom. Efter åratal av krig dem emellan, tvingas bröderna nu att börja samarbeta för att rädda sina hem och djur. De är helt överens om vad som måste göras, även om det innebär att bryta mot lagen.

Nominerad i kategorin bästa film.
Rams belönades med förstapriset i kategorin Un certain regard vid filmfestivalen i Cannes 2015.

Regi: Grímur Hákonarson
I rollerna: Sigurur Sigurjónsson, Theodór Júlíusson, Charlotte Bøving
Svensk biopremiär i början av 2016.

Youth
Efter 2014 års Oscarsvinnare Den stora skönheten, är Paolo Sorrentino tillbaka med ännu ett engagerande och vackert drama.

Det är vår i Alperna och de två goda vännerna Fred och Mick firar semester tillsammans på en av ortens elegantaste hotell. Fred är en pensionerad kompositör och dirigent, medan Mick fortfarande arbetar som filmregissör. Båda närmar sig 80 år och har bestämt sig för att utnyttja sina sista år i livet fullt ut. De har dock lite olika uppfattningar om livets mening. Mick skriver frenetiskt på manuset till vad han tror ska bli hans sista stora verk, men Fred har ingen som helst önskan att återuppta sin karriär. Någon vill dock till varje pris höra Freds verk och se honom hålla i dirigentpinnen igen.

Nominerad i kategorin bästa film, bästa regi, bästa manus, bästa manliga skådespelare och bästa kvinnliga skådespelare.

Regi: Paolo Sorrentino
I rollerna: Rachel Weisz, Michael Caine, Jane Fonda, Paul Dano, Harvey Keitel
Svensk biopremiär 22 januari.

Mustang
Fem unga systrar bor i en liten by i norra Turkiet. Efter en oskyldig lek med några pojkar straffas de genom att stängas in i hemmet och förbjuds att gå i skolan. Men upproret bubblar under ytan hos systerskaran som är allt annat än timida.

På ett oerhört vackert sätt tar Mustang upp det alltid högaktuella ämnet om unga kvinnors rätt att bestämma över sina liv, kroppar och sin sexualitet.

Nominerad i kategorin bästa film.
Mustang har även valts till Frankrikes officiella Oscarsbidrag, samt tävlar om bronshästen vid Stockholm Filmfestival som startar nu i veckan.

Regi: Deniz Gamze Ergüven
I rollerna: Günes Nezhe Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Tugba Sunguroglu, Elit Iscan, Ilayda Akdogan mfl.
Svensk biopremiär 4 mars.

Nu kommer EFA:s mer än 3000 medlemmar att rösta, och vinnarna presenteras på den 28:e upplagan av European Film Awards, som avgörs i Berlin 12 december.