Premiärdatum för höstens biofilmer från Scanbox

Premiärdatum för höstens biofilmer från Scanbox

Här är premiärdatum för höstens biofilmer från Scanbox! Fler titlar kan tillkomma. Läs mer om Scanbox kommande biofilmer HÄR!

LONGLEGS - biopremiär 30 augusti TRAILER
Den nybakade FBI-agenten Lee Harker (Maika Monroe) är en enstöring som gärna gräver ner sig i arbetet. Hennes äldre kollega Carter (Blair Underwood) märker snart att hon har en förmåga utöver det vanliga att känna på sig hur hon ska finna det FBI söker. Lee får ta sig an ett fall med upprepade mord enligt ett givet mönster som gäckar utredarna. Kodade meddelanden återkommer, alltid med underskriften Longlegs. Den obehagligt hotfulla varelsen bakom namnet spelas av en oigenkännlig Nicolas Cage, som fått mycket beröm för sin insats. På vilket sätt är Longlegs kopplad till morden? Lee kommer gradvis närmare det skrämmande svaret på frågan.

Longlegs regissör och manusförfattare är Osgood ”Oz” Perkins, son till Anthony "Psycho" Perkins. Maika Monroe som spelar Lee har gjort sig ett namn som ”scream queen” genom spännande filmer som Significant Other, Villains och It Follows, och kommer att ses i uppföljaren till den sistnämnda filmen.

Material och pressinformation finns här! Meddela MonaH@scanbox.com om du behöver login.

LEE - biopremiär 27 september TRAILER
I Lee gestaltar Kate Winslet den banbrytande amerikanska fotojournalisten Lee Miller. Fast besluten att dokumentera sanningen om Tysklands nazistregim, och trots fördomar mot kvinnliga korrespondenter, fångar Lee några av andra världskrigets viktigaste bilder. Tillsammans med kollegan David förevigar hon Paris befrielse, Hitlers övergivna hem samt koncentrationslägrens fasor. Men hon kommer att betala ett högt pris för sitt mod. Alexander Skarsgård är Lees stora kärlek, konstnären och författaren Roland Penrose som hon gifte sig med. Andy Samberg spelar Lees kollega, LIFE-fotografen David E. Scherman, och i övriga roller ser vi Marion Cotillard, Andrea Riseborough samt Josh O’Connor. Ellen Kuras film är baserad på biografin The Lives of Lee Miller av Lees och Rolands son Antony Penrose.

DET KUNDE VARIT VI - biopremiär 11 oktober TRAILER
Efter succén med Catwalk är Emma Örtlund och Ida Johansson från Glada Hudik-teatern två av landets mest älskade filmpersonligheter. Nu är de tillbaka i filmen Det kunde varit vi. I en bedagad husbil ger de sig ut på vägarna tillsammans med Pär Johansson, för att ta reda på hur det var att leva med en intellektuell funktionsnedsättning i en annan tid. En tid då Sverige var världsledande inom rasforskning och det utfördes fruktansvärda experiment på Vipeholmsanstalten. Det kunde varit vi är en berättelse om upprättelse, men också om mod och livsglädje. För regi och manus står Björn Tjärnberg och Rebecca Brander.

Material och pressinformation finns här!
Meddela MonaH@scanbox.com om du behöver login.

Pressansvarig för filmen: Karin Wahlén karin@kultpr.se 0768-96 22 54

WE LIVE IN TIME - biopremiär 1 november TRAILER
We Live in Time från A24 är en engagerande dramakomedi om kärlek med två starka personligheter i centrum. Den slagfärdiga kocken Almut (Florence Pugh) träffar av en slump nyskilda Tobias (Andrew Garfield). De blir snabbt förälskade, flyttar ihop och bildar familj. Plötsligt skakas deras tillvaro i grunden av något helt oväntat, och de inser att de måste lära sig att ta vara på varje dyrbart ögonblick. Nick Payne (Sista brevet från din älskade) har skrivit manus, och för regin står John Crowley som tidigare bland annat gjort Brooklyn samt avsnitt av True Detective och Modern Love.

Material till filmen är på gång! Meddela MonaH@scanbox.com om du behöver material.

HERETIC - biopremiär 22 november TRAILER
I denna skräckfilm från A24 försöker två unga mormonmissionärer omvända en man, som visar sig vara mycket farligare än de hade kunnat föreställa sig. I huvudrollerna ses Hugh Grant samt Sophie Thatcher från Yellowjackets och Chloe East från The Fabelmans. Heretic är skriven och regisserad av Scott Beck och Bryan Woods, som tidigare bland annat gjort A Quiet Place.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida
- trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida
– här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm
- textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter)
- följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver material till Scanbox filmer