PALME - nu kommer den Guldbaggebelönade dokumentärfilmen på dvd & vod

Vinnare av två Guldbaggar, korad till Årets bästa dokumentär av Moviezines läsare,  kritikerhyllad, publiksuccé och den största dokumentärfilm som visats på svensk bio på över trettio år - nu kommer filmen Palme ut på dvd!

Den 28 februari 1986 sköts Olof Palme ihjäl på öppen gata i Stockholm. Mordet har i decennier överskuggat bilden av personen. Nu kommer filmen om Palme ut på dvd & vod. En berättelse om en människa, en politiker och hans tid. Om en man som förändrade historien.

Olof Palme liknar ingen annan svensk politiker, varken före eller efter honom. Han var överklasspojken som skapade världens mest jämlika land. Älskad och hatad. Alla hade en åsikt om Palme. I filmen ger politiska motståndare, internationella statsmän och partikollegor sin bild av politikern Palme.

För första gången medverkar också hela familjen Palme i en film. De berättar om hur det var att leva med Sveriges mest kända politiker. Hur det påverkade livet. Hur hatet drabbade även barnen.

Regissörerna har haft tillgång till familjen Palmes privata super8-filmer, vilka aldrig tidigare visats offentligt, och till ett gediget material från SVT. Palme är den mest dokumenterade personen i SVT:s arkiv, näst efter kungen.

Se trailer och ladda ner högupplöst material på www.scanbox.com (inlogg film/presse)

Filmen Palme på Facebook

Regi & manus - Kristina Lindström och Maud Nycander
Medverkar - Olof Palme, Tage Erlander, Lisbeth Palme, Fidel Castro, Torbjörn Fälldin, Gösta Bohman, Mona Sahlin, Carl Bildt, Harry Schein, Ingmar Bergman, Roy Andersson, Anna Lindh, Kjell-Olof Feldt, Astrid Lindgren, Tage Danielsson och många fler.

Berättare - Kristina Lindström

Release - 28 februari 2013
Utgåva - dvd & vod
Spellängd - 105 min.
Genre - dokumentär
Prod.år, land -  Sverige, 2012

Pressansvarig dvd/bd/vod;  Karin Larsdotter, karin@quicksandpr.com, 070-564 02 09.

Scanbox på Facebook och Twitter