Master Gardener, Emily och Beautiful Beings bland Scanbox titlar på Stockholm Film Festival

Årets avslutningsfilm på Stockholm Film Festival blir Paul Schraders Master Gardener (bilden) med Joel Edgerton och Sigourney Weaver. Frances O’Connors drama om Emily Brontë med Emma Mackey i titelrollen visas inom tävlan i Stockholm Competition, liksom Guðmundur Arnar Guðmundssons ungdomsskildring Beautiful Beings. Isaki Lacuestas film One Year, One Night med Noémie Merlant kan få Fipresci-priset, och i sektionen Icons visas Good Luck to You, Leo Grande av Sophie Hyde med Emma Thompson. Läs mer om Scanbox festivalfilmer här nedan! Stockholm Film Festival pågår 9-20 november.

Emily - svensk biopremiär 25 november
Emily Brontë är en av tidernas mest kända och hemlighetsfulla författare. Kvinnan bakom klassikern Svindlande höjder blir bara trettio år gammal, men hinner göra ett starkt intryck i en tid då hon och hennes medsystrar förväntas vara lydigt lågmälda. Emily kan verka tillbakadragen, men under ytan finns en frihetslängtan som inte går att hindra, speciellt när hon förälskar sig i pastorsadjunkten William och utforskar denna högst förbjudna fysiska passion. Såväl Emilys syskon som andra i hennes omgivning skräms av den okuvliga personlighet hon visar upp; själv är hon livrädd för att fortsatt vara fången i en falsk kvinnoroll.

Frances O'Connor har skrivit och regisserat Emily, där Emma Mackey spelar titelrollen. I övriga roller ses Fionn Whitehead, Oliver Jackson-Cohen, Alexandra Dowling, Amelia Gething, Adrian Dunbar och Gemma Jones. Emily, som hade världspremiär på filmfestivalen i Toronto, visas inom tävlan i Stockholm Competition med besök av Frances O'Connor. TRAILER

Beautiful Beings - svensk biopremiär 25 november
Addi bor med sin lilla syster och clairvoyanta mamma i ett av Reykjaviks utsatta områden. Hans trygga punkt är pojkgänget, och en dag bestämmer han sig för att den brutalt mobbade Balli ska få vara med. Det leder till nya allianser mellan pojkarna, som bortom vuxnas insyn festar, experimenterar med droger och har våldsamma konfrontationer med andra gäng. Allt eskalerar mot alltmer livshotande situationer, och snart står de inför ett vägskäl där lojalitet och vänskap sätts på svåra prov. Samtidigt börjar Addi få drömlika visioner. Kan hans nyfunna intuition leda honom och vännerna in på en bättre väg?

Guðmundur Arnar Guðmundsson, som skrivit och regisserat Beautiful Beings slog igenom med Heartstone, vinnare av nio isländska Edda Award. I rollerna ses Birgir Dagur Bjarkason, Àskell Einar Pálmason, Viktor Benony Benediktsson och Snorri Rafn Frimannsson. Filmen visas inom tävlan i Stockholm Competition med besök av Guðmundur Arnar Guðmundsson. TRAILER

Master Gardener - svensk biopremiär 2023
I Paul Schraders film spelar Joel Edgerton den hängivne hortonomen Narvel, som sköter om egendomen Gracewood Gardens, ägd av den förmögna änkan Mrs. Haverhill (Sigourney Weaver). När hon skaffar honom en ung kvinnlig lärling (Quintessa Swindell) väcks farliga krafter till liv. Schrader står för manus och regi till Master Gardener, som hade världspremiär på årets upplaga av filmfestivalen i Venedig där han erhöll ett Guldlejon för sin rika filmgärning genom åren.

Master Gardener
deltar i Official Selection och är årets avslutningsfilm på Stockholm Film Festival.

One Year, One Night - svensk biopremiär 2023
Det unga paret Ramón och Celine har en behaglig hipstertillvaro i Paris, med rikt socialt liv. Men allt förändras en kväll när de går på en Death Metal-konsert i konsertlokalen Bataclan. Filmen skildrar terrordådet i Paris 2015, och hur Ramón och Celine därefter försöker övervinna traumat som lever kvar efter attacken. Nahuel Pérez Biscayart och Noémie Merlant ses i huvudrollerna i Isaki Lacuestas film som inspirerats av boken Paz, amor y death metal av Ramón González.

Spanjoren Lacuesta har vunnit en rad festivalpriser för sina filmer, bland dem En ny hud och Entre dos aguas. Spansk-franska One Year, One Night fick världspremiär på filmfestivalen i Berlin 2022, där filmen deltog inom tävlan och erhöll den ekumeniska juryns pris. I Stockholm tävlar den om Fipresci-priset.

Good Luck to You, Leo Grande - svensk streamingpremiär i december
Nancy Stokes (Emma Thompson) är pensionerad högstadielärare och änka. Hon längtar efter äventyr, mänskligt umgänge och inte minst passionerat sex. Nancys man Robert gav henne ett hem, en familj och något som i alla fall påminde om ett liv, men han kunde inte ge henne sexuell njutning. Nu har hon en plan: att få uppleva spänning och äventyr tillsammans med unge Leo Grande (Daryl McCormack), som titulerar sig sexarbetare. En nervös Nancy möter Leo i ett anonymt hotellrum, och under tre möten med honom blir hon tryggare i sin sexualitet och slappnar av alltmer. Samtidigt förskjuts maktdynamiken mellan de två, och sakta men säkert faller deras slitna masker av.

Sophie Hydes film visas i sektionen Icons. Good Luck to You, Leo Grande får svensk streamingpremiär i december: den blir tillgänglig för digitalköp 12 december och för digital hyra på annandagen 26 december. TRAILER

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du vill ha mer information om våra festivalfilmer, eller behöver hjälp med material!