I höst är Catwalk-gänget tillbaka på biograferna i Det kunde varit vi - här är trailern!

Den 11 oktober är det biopremiär för Det kunde varit vi, där vi får följa med folkkära Ida, Emma och Pär från Glada Hudik-teatern på en resa genom historien. Filmen bjuder på starka upplevelser och stora känslor, allt från tårar till skratt. SE TRAILER HÄR!

Efter succén med Catwalk är Emma Örtlund och Ida Johansson från Glada Hudik två av landets mest älskade filmpersonligheter. Nu följer vi med dem på en annan spännande resa, lika gripande som underhållande. Det kunde varit vi är en historia om upprättelse berättad av vännerna Emma och Ida, som båda föddes med funktionsnedsättningar, men också med mod och livsglädje. I en bedagad husbil ger de sig av på en resa tillsammans med sin vän Pär Johansson, för att ta reda på hur det var att leva med en intellektuell funktionsnedsättning i en annan tid. Det kunde varit vi påminner om vad som kan hända om vi glömmer vikten av att vara medmänniskor.

– Jag gråter för att det kunde varit jag, säger Ida i filmen.

Det kunde varit vi tar oss tillbaka till en tid då vi trodde på rasforskning och på att spärra in så kallade sinnesslöa, från invigningen av rasbiologiska institutet i Uppsala 1922 till experimenten på Vipeholmsanstalten.

Det kunde varit vi bär på ett oerhört viktigt budskap som aldrig får glömmas bort, och därför är det viktigt att hålla det kollektiva minnet levande. Ju fler vi är som minns och berättar vidare om detta för kommande generationer, desto större är chansen att det inte händer igen, säger Pär Johansson som är Glada Hudik-teaterns grundare.

Glada Hudik-teatern arbetar sedan 1996 för att bryta normer, krossa fördomar, uppfylla drömmar och få människor att mötas. De blev kända för hela svenska folket genom filmen Hur många lingon finns det i världen, dokumentären Catwalk och nu senast dess uppföljare Livet efter Catwalk.

Det kunde varit vi har svensk biopremiär den 11 oktober. Filmen produceras av Candamo Film, Björn Tjärnberg och Rebecca Brander står för regi och manus och Scanbox Entertainment för distribution.

Pressansvarig för Det kunde varit vi är Karin Wahlén karin@kultpr.se 0768-96 22 54.

Pressmaterial, foton och trailer till filmen hämtas här!

Kontakta Karin eller Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver login, eller har frågor om material till Det kunde varit vi.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida
- trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida
– här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm
- textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter)
- följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver material till Scanbox filmer