Hoberts Kärleksbevis blir avslutningsfilm på den femtionde filmfestivalen i Haugesund

Richard Hoberts kommande psykologiska thriller Kärleksbevis har valts ut som avslutningsfilm vid den femtioårsjubilerande filmfestivalen i Haugesund. Kärleksbevis får här sin världspremiär den 25 augusti, då Hobert intar röda mattan tillsammans med filmens stjärnor Rolf Lassgård, Livia Millhagen och Hedda Rehnberg samt producenten Håkan Hammarén. Filmens svenska biopremiär äger rum den 14 oktober.

– Det är en ära att få avsluta årets jubileumsfestival med världspremiären på Richard Hoberts nya film. Kärleksbevis är en charmerande film om en skilsmässouppgörelse, som elegant blandar tidvis svart humor med såväl värme som melankoli, och där en trio förstklassiga skådespelare gör solida prestationer, säger festivaldirektören Tonje Hardersen.

- Haugesund IFF har alltid varit en av världens bäst programlagda och välarrangerade filmfestivaler. Men Haugesund IFF är mer än så och något extra märkvärdigt i våra tider. Det är en personlig, intim kreativ mötesplats där samtalen mellan inbjudna regissörer, skådespelare, producenter, säljagenter och publiken aldrig är mer än ett cafébord bort. Det är en stor glädje att - återigen - vara inbjuden till filmcaféet på den norska stranden invid Atlanten och världen, säger Richard Hobert.

– För ett år sedan pitchade vi Hoberts starka manus på Haugesunds Co-production Forum. Att nu ha en färdig film, med lysande regi samt skådespelarinsatser, som blir uttagen som avslutningsfilm på Haugesunds femtionde filmfestival är något som jag som producent är väldigt stolt över. Förhoppningsvis gillar Haugesundspubliken Kärleksbevis, och ger vår film den trampolin ut i filmvärlden dit den ska! säger Håkan Hammarén.

OM FILMEN
Thomas och Marie ska skiljas och möts en sista dag för att tömma och sälja sommarhuset på Österlen. Ingen av dem anar den andres egentliga avsikter. En ung kvinna dyker plötsligt upp, driven av svartsjuka och med en helt egen agenda. Det som skulle bli ett civiliserat avslut på ett långt äktenskap blir minut för minut till en omskakande helg som ställer allt i deras liv på ända.

Rolf Lassgård, Livia Millhagen och Hedda Rehnberg spelar huvudrollerna i denna psykologiska thriller med manus och regi av Richard Hobert (Fågelfångarens son, En enkel till Antibes, Alla älskar Alice), som besökt Haugesund många gånger. Första gången 1994, då hans Höst i Paradiset vann Amanda för bästa nordiska film, och senast 2021 då Kärleksbevis var en del av produktionsforumet New Nordic Films.

Kärleksbevis är producerad av Fundament Film i samarbete med Cimbria Film, i samproduktion med Gestrelius, Auxilium, LjudBang och med stöd från Film på Österlen. Filmen får premiär på svenska biografer den 14 oktober.

Festivaldirektör Tonje Hardersen tonje@kino.no +47 928 30 559
Pressansvarig för filmfestivalen i Haugesund: Jorunn Bjørndal Lilleland jorunn@filmfestivalen.no + 47 924 88 587
Producent för Kärleksbevis: Håkan Hammarén hakan@fundamentfilm.se 0706 445 111
Pressansvarig för Kärleksbevis: Mona Holmquist MonaH@scanbox.com 0701 857 612