Grand Prix till Asghar Farhadis A Hero på filmfestivalen i Cannes

Asghar Farhadis nya film A Hero har vunnit Grand Prix under årets upplaga av filmfestivalen i Cannes. Priset delas med den finska filmen Compartment No. 6/Hytti nro 6.

Tvåfaldige Oscarsvinnaren Asghar Farhadi återvänder i A Hero till hemlandet Iran. I rollerna ses Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh,  Fereshteh Sadre Orafaiy och Sarina Farhadi. Filmens handling kretsar kring Rahim (Amir Jadidi), som sitter i fängelse på grund av en obetald skuld. Under en tvådagarspermission försöker han övertyga sin fordringsägare att efterskänka en del av skulden, men det går inte som planerat.

A Hero
kommer till svenska biografer senare i år. Scanbox distribuerade även Asghar Farhadis senaste filmer The Salesman och Alla vet.

BIOGRAFI ASGHAR FARHADI
Asghar Farhadi, född 1972 i Iran, inledde karriären med kortfilm och tv-serier. 2003 kom långfilmsdebuten Raghs dar Ghobar / Dancing in the Dust, året efter Shahr-e-Ziba / Beautiful City. Farhadis tredje film Chaharshambe Soori / Fireworks Wednesday vann Gold Hugo 2006 på Chicago International Film Festival. Darbareye Elly / About Elly (2009) vann Silverbjörnen i Berlin för Bästa regi samt utsågs till Bästa film vid Tribeca Film Festival.

Nader och Simin - En separation (2011), Farhadis internationella genombrott, vann bland annat Guldbjörnen i Berlin, en Golden Globe samt en Guldbagge för bästa utländska film. Filmens framgångar kröntes med en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, och den fick dessutom en Oscarsnominering för Farhadis originalmanus. Ett par år efter gjorde han Det förflutna, som bland annat nominerades till en Golden Globe för bästa utländska film, och 2016 kom The Salesman som fick en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film. Farhadis filmer har därmed vunnit Irans enda två Oscarstatyetter genom tiderna. The Salesman vann även en Guldbagge 2018. År 2019 erhöll Farhadi Stockholm Visionary Award i samband med att hans film Alla vet visades under Stockholms filmfestival. Penélope Cruz och Javier Bardem spelar huvudrollerna i Alla vet, som nominerades till åtta Goya Awards, bland annat för bästa film.

Under filmfestivalen i Cannes har Farhadi tidigare medverkat med Det förflutna, The Salesman och Alla vet, som samtliga visats inom tävlan om Guldpalmen. Det förflutna vann den ekumeniska juryns pris och The Salesman vann manuspriset.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Har du frågor om material, kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com