Galenskaparna After Shave firar 40 år - skildras i ny dokumentärfilm

Den 9 september går dokumentärfilmen Det ska va gôtt å leva – en film om Galenskaparna After Shave upp på biodukar runt om i hela landet. Filmen handlar om den göteborgska humorgruppen Galenskaparna After Shaves födelse, mot- och framgångar - från folkparksturnéer till slutsålda föreställningar och kultstatus. Genom intervjuer och tillbakablickar tas publiken genom fyra decennier av blod, svett, tårar och galenskap. Premiären sammanfaller med Galenskaparna After Shaves 40-årsjubileum.

- Jag kan bara säga att jag är djupt smickrad och hedrad över att Håkan och Anna Hammarén funnit det intressant och viktigt att lägga ner så mycken tid och möda på att dokumentera vår gärning. Naturligtvis tycker jag att filmen är jättebra, men allt annat vore väl konstigt då jag så att säga är ”part i målet.” Att den nu finns och ska visas för en större allmänhet känns spännande och har dessutom gjort mig lite mallig, säger Claes Eriksson.

- Det är ett av de roligaste projekten vi jobbat med men även det svåraste, för att sammanfatta Galenskaparna After Shaves 40 år långa karriär till 100 minuter har varit en underhållande utmaning. Varje gång vi lyckats ta bort och korta något har vi lagt till något annat i stället, men nu är filmen klar och det är oerhört hedrande att filmen nu skall ut och få möta publiken runt omkring i landet, säger Anna och Håkan Hammarén.

Under premiärhelgen, 9-11 september, håller Lorensbergsteatern i Göteborg jubileumsfirande med galapremiär av dokumentärfilmen, öppet hus och samtal med Galenskaparna After Shave. Det går redan nu att köpa biljetter till jubileumshelgen och till filmen Det ska va gôtt å leva – en film om Galenskaparna After Shave.  OM JUBILEUMSHELGEN

Filmen är producerad av Fundament Film i samproduktion med Film i Väst och LjudBang och med stöd från Göteborgs Stad och Shoot & Post. Filmen är gjord av Anna Hammarén, Rasmus Ohlander och Håkan Hammarén. Scanbox Entertainment distribuerar filmen på bio i Norden. Medverkar i filmen gör Claes Eriksson, Anders Eriksson, Kerstin Granlund, Knut Agnred, Per Fritzell, Jan Rippe, samt i arkivmaterial även Peter Rangmar.

TITTA PÅ TRAILERN HÄR!

MATERIAL TILL FILMEN FINNS HÄR! Rörliga klipp kommer inom kort.
För lösen och vid materialfrågor: Mona Holmquist MonaH@scanbox.com

Pressansvarig för filmen är August Durlind augustdurlind@gmail.com 070 4240581, som du kontaktar om intervjuer!
Claes Eriksson
och Anna Hammarén närvarar vid Filminstitutets höstpresentation i Stockholm den 30 augusti.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver hjälp med material