Fem Scanboxfilmer festivalvisas i Toronto i september

Filmfestivalen i Toronto, TIFF, är en av de mest betydande i världen idag, och årets upplaga bjuder på fem filmer från Scanbox. Heretic, We Live in Time, Relay och The Penguin Lessons får alla sin världspremiär på TIFF, och Babygirl får nordamerikansk premiär efter att först ha deltagit inom tävlan i Venedig. Läs mer om Scanbox Toronto-filmer här nedan! TIFF löper 5-15 september - läs mer här, och mer om Scanbox övriga kommande utbud här.

WE LIVE IN TIME - svensk biopremiär 1 november TRAILER

We Live in Time är en engagerande dramakomedi om kärlek med två starka personligheter i centrum. Den slagfärdiga kocken Almut (Florence Pugh) träffar av en slump nyskilda Tobias (Andrew Garfield). De blir snabbt förälskade, flyttar ihop och bildar familj. Plötsligt skakas deras tillvaro i grunden av något helt oväntat, och de inser att de måste lära sig att ta vara på varje dyrbart ögonblick. Nick Payne (Sista brevet från din älskade) har skrivit manus, och för regin står John Crowley som tidigare bland annat gjort Brooklyn samt avsnitt av True Detective och Modern Love. Filmen plockades upp för distribution av A24 i USA, och får premiär där den 11 oktober efter världspremiären i Toronto.

Florence Pugh Oscarsnominerades för sin insats i Unga kvinnor och har bland annat medverkat i Midsommar, Dune: Del 2, Oppenheimer och Don’t Worry Darling. Andrew Garfield spelade Spiderman i två filmer, och vi har sett honom i bland annat Social Network, Never Let Me Go samt Tick, Tick…Boom!.

Material till We Live In Time är på gång. Hör av dig till MonaH@scanbox.com om du har materialfrågor!

HERETIC - svensk biopremiär 22 november TRAILER

De unga missionärerna syster Paxton och syster Barnes (Chloe East och Sophie Thatcher) är ute och gör hembesök för att försöka omvända folk till mormonläran. En regnig kväll släpps de in hos den till synes sympatiske Mr. Reed (Hugh Grant) som visar sig vara mycket farligare än de hade kunnat föreställa sig.

Sophie Thatcher har bland annat setts i serien Yellowjackets samt filmen Maxxxine, och Chloe East spelade en djupt religiös flicka även i Spielbergs The Fabelmans. Denna skräckfilm från A24 är skriven och regisserad av Scott Beck och Bryan Woods, som tidigare bland annat gjort A Quiet Place. Heretic får världspremiär i Toronto och har USA-premiär den 15 november, veckan innan den kommer till svenska biografer.

Material till Heretic är på gång. Hör av dig till MonaH@scanbox.com om du har materialfrågor!

BABYGIRL - svensk biopremiär 24 januari

I denna erotiska thriller från A24 spelar Nicole Kidman företagschefen Romy, som inleder en affär med den unge praktikanten Samuel och därmed snart äventyrar såväl sin karriär som sitt äktenskap. Som Samuel ser vi Harris Dickinson från Triangle of Sadness och Där kräftorna sjunger. Antonio Banderas ses i rollen som Romys man Jacob, och Jean Reno spelar en av hennes branschrivaler. Sophie Wilde från Talk To Me är Romys assistent Esme som blir vittne till hennes riskabla relation.

Filmens regissör och manusförfattare Halina Reijn har tidigare gjort skräcksatiren Bodies Bodies Bodies som nominerades till två Film Independent Spirit Awards. Filmmusiken är komponerad av Cristobal Tapia de Veer, Emmyvinnare för The White Lotus. Babygirl har världspremiär inom tävlan i Venedig och nordamerikansk premiär i Toronto. Filmen får sedan biopremiär i USA i december.

Material till Babygirl finns här; mer är på ingång. Hör av dig till MonaH@scanbox.com om du behöver login eller har materialfrågor!

THE PENGUIN LESSONS - svensk biopremiär 2025

Steve Coogan (Philomena, The Trip) spelar den desillusionerade brittiske läraren Tom, vars tillvaro vänds upp och ner när han blir vän med en pingvin. Efter att ha räddat den oljeindränkta fågeln på en strand får Tom en enveten följeslagare, som han smugglar in på den förnäma internatskola i Buenos Aires där han arbetar. Tom döper sin skyddsling till Juan Salvador, och finner i honom en oväntad kompis när han ska tackla tillvaron såväl i skolvärlden som i 1970-talets politiskt turbulenta Argentina. Björn Gustafsson spelar Toms yngre lärarkollega, och Jonathan Pryce är skolans rektor. Oscarsnominerade Peter Cattaneo (Allt eller inget) har regisserat filmen, som är baserad på Tom Michells bok om hans upplevelser i Sydamerika (utgiven på svenska som Pingvinlektionerna). Världspremiär i Toronto.

Material till The Penguin Lessons är på gång. Hör av dig till MonaH@scanbox.com om du har materialfrågor!

RELAY - svensk biopremiär 2025

Tom (Riz Ahmed) har som specialitet att ”fixa” överenskommelser mellan visselblåsare och de korrupta organisationer de utmanar. Han är noga med att aldrig avslöja sin identitet av säkerhetsskäl, ända tills han kontaktas av Sarah (Lily James) som behöver hans beskydd för att överleva. Sam Worthington från Avatar-filmerna ses också i Relay, som får världspremiär i Toronto.

Regissören David Mackenzie har även skrivit manus till denna intrikata katt-och-råtta-thriller, tillsammans med Justin Piasecki. Han har gjort filmer som Hell or High Water, Young Adam och Hallam Foe. Lily James har vi sett i serier som Pam & Tommy och Downton Abbey samt filmer som Baby Driver och Darkest Hour. Riz Ahmed Oscarsnominerades för Sound of Metal, sågs i Four Lions, Jason Bourne samt Rogue One: A Star Wars Story och Emmybelönades för sin roll i serien The Night Of.

Material till Relay är på gång. Hör av dig till MonaH@scanbox.com om du har materialfrågor!

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida - trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter)
- följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver materialhjälp eller login.