DET KUNDE VARIT VI är etta på biotoppen

I fredags hade Det kunde varit vi svensk biopremiär, och gick direkt upp till förstaplatsen på biotoppen. I den kritikerrosade filmen får vi följa med folkkära Glada Hudik-personligheter på en berörande resa. Detta är dessutom den fjärde största bioöppningen i år för en svensk film.

-Det är underbart att den här gripande filmen, som berättar om ett kapitel i svensk historia som många inte känner till, tas emot så starkt av publiken. Det är också fascinerande att två dokumentärer som bjuder på både skratt och gråt har bland de största svenska bioöppningarna det här året - Den sista resan och Det kunde varit vi. Man kan säga att verkligheten överträffar dikten, säger Annica Bellander Rune, Local Marketing & Acquisition Manager på Scanbox.

OM FILMEN SE TRAILER
Efter Catwalk är Emma Örtlund och Ida Johansson från Glada Hudik- teatern två av landets mest älskade filmpersonligheter. Det kunde varit vi är en historia om upprättelse berättad av Emma och Ida, som föddes med funktionsnedsättningar men också med mod och livsglädje. I en bedagad husbil ger de sig av på en resa tillsammans med Glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson, för att ta reda på hur det var att leva med en intellektuell funktionsnedsättning i en annan tid. Då trodde man på rasforskning och på att spärra in så kallade sinnesslöa. Det kunde varit vi påminner om vad som kan hända om vi glömmer vikten av att vara medmänniskor. Filmen är skriven och regisserad av Björn Tjärnberg och Rebecca Brander.

- Det kunde varit vi bär på ett oerhört viktigt budskap som aldrig får glömmas bort och därför är det viktigt att hålla det kollektiva minnet levande. Ju fler vi är som minns och kan berätta om detta vidare för kommande generationer, desto större är chansen att det inte händer igen, säger Pär Johansson.

MATERIAL TILL FILMEN FINNS HÄR!

OM SCANBOX ENTERTAINMENT
Scanbox Entertainment, grundat för över 40 år sedan, är ett produktions- och distributionsbolag som hanterar samtliga rättigheter. Idag erbjuder Scanbox innehåll till en kvalitetsmedveten biopublik samt har ett tillhörande fokus på digitala distributionsplattformar. Företagets profil präglas av en stor passion för storytelling, som förs vidare genom produktion och distribution av förstklassig underhållning för alla plattformar. Scanbox Entertainment har huvudkontor i Köpenhamn och filialer i Stockholm, Oslo och Helsingfors, och är en del av den europeiska film- och tv-studion Vuelta Group.