Carol och Mustang visas på Stockholm filmfestival

Carol och Mustang visas på Stockholm filmfestival

Todd Haynes kärleksdrama Carol och Deniz Gamze Ergüvens Oscarsbidrag Mustang kommer att visas på Stockholm filmfestival, som börjar 11 november.

MUSTANG

Fem unga systrar bor i en liten by i norra Turkiet. Efter en oskyldig lek med några pojkar straffas de genom att stängas in i hemmet och förbjuds att gå i skolan. Men upproret bubblar under ytan hos systerskaran som är allt annat än timida.

På ett oerhört vackert sätt tar Mustang upp det alltid högaktuella ämnet om unga kvinnors rätt att bestämma över sina liv, kroppar och sin sexualitet.

Regi: Deniz Gamze Ergüven
I rollerna: Gunes Nezhe Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Tugba Sunguroglu, Elit Iscan, Ilayda Akdogan, Nihal Koldas, Ayberk Pekcan.

Mustang valdes nyligen till Frankrikes officiella Oscarsbidrag, och har av Stockholm filmfestival valts ut att tävla om festivalens tyngsta pris - bronshästen.

Mustang kommer att visas vid följande tillfällen under festivalen:

• 13 november kl 21.00 - biograf Victoria
  • 14 november kl 21.00 - biograf Park
  • 15 november kl 21.00 - biograf Grand

Svensk officiell biopremiär 4 mars.

CAROL

Carol är en smärtsamt vacker skildring av kärlek mot alla odds - ett kraftfullt drama om en gift kvinna som i 50-talets USA riskerar allt när hon inleder en romans med en yngre kvinna.

Den är baserad på Patricia Highsmiths då kontroversiella självbiografiska roman The price of salt från 1952. I huvudrollerna ser vi Cate Blanchett och Rooney Mara. Den senare tilldelades priset för bästa kvinnliga skådespelare vid filmfestivalen i Cannes tidigare i år.

Regi: Todd Haynes
I rollerna: Cate Blanchett, Rooney Mara, Sarah Paulson, Kyle Chandler, Carrie Brownstein mfl.

Förutom att ha valts till avslutningsfilm på årets festival, så pryder Carol även Stockholm filmfestivals officiella affisch och programtidning.

Carol kommer att visas vid följande tillfällen under festivalen:

• 20 november kl 18.00 - biograf Skandia
  • 21 november kl 18.00 - biograf Park
  • 22 november kl 21.00 - biograf Park

Svensk officiell biopremiär 25 december.

Den 26:e upplagan av Stockholms filmfestival pågår 11-22 november.