​Årets filminköp i Berlin för Scanbox

Scanbox inköp i Berlin ståtar med stjärnor som Colin Firth, Antonio Banderas, Penélope Cruz, Ryan Gosling och Charlotte Rampling. Bland regissörerna hittar vi François Ozon, Jacques Audiard och Laurent Cantet.

Official Competition / Competencia oficial
Penélope Cruz och Antonio Banderas drabbar samman i en dramakomedi som utspelar sig i filmens hektiska värld. Cruz spelar den firade regissören Lola, som under sitt nya prestigeprojekt måste handskas med de egocentriska skådespelarna Félix och Iván (Banderas och Oscar Martínez). För regin står Mariano Cohn och Gastón Duprat.

Everything Went Fine / Tout s'est bien passé
Efter att åttiofemårige André drabbats av en halvt förlamande stroke ber han sin dotter Emmanuelle om hjälp att avsluta sitt liv. Men klarar hon av att fullfölja sin fars innerliga önskan? Sophie Marceau, Hanna Schygulla, Charlotte Rampling och André Dussollier ses i François Ozons nya film, baserad på en bok av Emmanuèle Bernheim.

The Actor
Under en turné drabbas skådespelaren Paul (Ryan Gosling) av minnesförlust. Han befinner sig i en småstad med en vag bild av sin identitet, och försöker tjäna ihop tillräckligt med pengar för en biljett hem till New York. Regi Duke Johnson (Anomalisa).

Curtain Call
Ett mordmysterium med många intriganta turer, som utspelar sig i trettiotalets brittiska teatervärld. Tidningsägaren David (Colin Firth) vill bli av med sin teaterkritiker Jimmy (Simon Russell Beale), varpå skådespelerskan Nina (Gemma Arterton) blir inblandad. Regi Anand Tucker, baserad på boken av Anthony Quinn.

Paris, 13th District / Les Olympiades
Émilie möter Camille, som är attraherad av Nora, som har träffat Amber. Tre unga kvinnor och en ung man förenas i en kärlekshistoria regisserad av Jacques Audiard,som bland annat gjort En profet, Rust and Bone och Guldpalmsvinnaren Dheepan. I en av rollerna ses Noémie Merlant från Porträtt av en kvinna i brand. Celine Sciamma som skapade Porträtt av en kvinna i brand har skrivit manus tillsammans med Audiard och Léa Mysius.

The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
Jim Broadbent
spelar titelrollen i filmatiseringen av Rachel Joyces bestseller Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd. En cancersjuk vän kontaktar Harold, som beslutar sig för att vandra till fots för att besöka henne. Under vägen från engelska Devon till skotska Berwick gör Harold många bekantskaper, och tankar väcks om hans relation till sin familj. Regi Hettie Macdonald (Normal People).

Arthur Rambo
Laurent Cantet, som gjorde Guldpalmsvinnaren Mellan väggarna, ligger bakom denna betraktelse av hur sociala medier påverkar våra liv. Hela Paris talar om den unge författaren Karim D, men vem är han egentligen? Kan han vara synonym med signaturen Arthur Rambo, som spridit en rad hatiska budskap? I rollerna ses bland andra Rabah Naït Oufella och Sofian Khammes, samt Antoine Reinartz från 120 slag i minuten.

Maggie Moore(s)
Jon Hamm och Tina Fey möts i denna thrillerkomedi regisserad av John Slattery (stjärna i och regissör till en rad avsnitt av Mad Men). Historien utspelar sig i en dammig liten ökenstad där det sällan händer något. Plötsligt måste polisen tackla det besynnerliga fallet med morden på två kvinnor med samma namn.

The Elevator Game
Michael Goi (American Horror Story) regisserar denna skräckfilm som är baserad på ett verkligt internetfenomen. Tonåringen Dale upptäcker att hans syster precis innan sitt försvinnande hade spelat The Elevator Game, som går ut på att resa till en annan dimension i en hiss. När Dale försöker finna henne inser han snart varför man varnas för spelet, och att ”kvinnan på femte våningen” inte är vad hon verkar vara.

Chickenhare and the Hamster of Darkness
Följ med Chickenhare på fartfyllda äventyr i denna animerade film för hela familjen! Precis som namnet antyder är Chickenhare en korsning av en kyckling och en hare, en udda figur i allt från sina långa öron till sina fågelfötter. En osannolik hjälte kanske, men inget kan stoppa vår vän i jakten på den försvunna Hamster of Darkness.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Pressfoton, filmklipp och trailers till våra bio- och streamingfilmer finns att se och hämta på Scanbox pressida. Kontakta MonaH@scanbox.com om du behöver login eller saknar något material.

Trailers till våra bio- och streamingfilmer kan ses på Scanbox YouTube-sida

Kommande filmer på bio från Scanbox

Scanbox på Twitter