Så hållbart är Finanssverige – Swedbank tappar kraftigt

KPA Pension är det mest hållbara finansföretaget i Sverige medan FOREX Bank är det minst hållbara. I alla fall om man får tro svenska konsumenter som har sagt sitt i studien Sustainable Brand Index 2016 som publicerades förra veckan.

I finansbranschen överlag är det pensionsbolagen som ligger i topp medan bankerna halkar efter alltmer. Swedbank tappar kraftigt i anseende hos konsumenterna.

- Swedbanks motgångar på senare tid har klart negativ effekt på varumärket. Det är fortsatt den mest hållbara storbanken i Sverige men det går åt fel håll. 2013 låg de på plats 27 totalt medan de i år är nere på plats 97, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på analysföretaget Sustainable Brand Insight som ligger bakom studien.

Länsförsäkringar kan titulera sig ny branschledare bland försäkringsbolagen. Trots stort fokus på hållbarhet tappar förra årets ledare Folksam förtroende kring hållbarhet och därmed också sin förstaplats.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listade för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Den totala vinnaren 2016 blev Apoteket.

Finansbranschen - hela listan

1. KPA Pension