Saturnus tar hem Skånskt Spritpris

Saturnus tar hem Skånskt Spritpris

Saturnus vinner årets skånska spritpris

Malmö, 20/1-24

Familjeföretaget Saturnus, känt som en av landets största tillverkare av spritdrycker och med en stolt historia som sträcker sig över 130 år, har triumferat i Skånska Gastronomipriset. Under den högtidliga prisutdelningen på Malmö Rådhus, beläget på Stortorget bara ett stenkast från platsen där bolaget grundades, tillkännagavs Saturnus som vinnare i kategorin "Årets Skånska Spritpris".

Denna prestigefyllda utmärkelse hyllar och erkänner företag som utmärker sig inom gastronomin och dryckesindustrin i Skåne. Att Saturnus har blivit valt som årets segrare är ett kvitto på familjeföretagets långa historia som skånsk spritproducent. En faktor som särskilt lyftes fram var att Saturnus under decennier tillverkat spritdrycker och var med och bröt tillverkningsmonopolet av spritdrycker 1996.

Saturnus grundades för över ett sekel sedan på Stortorget, och platsen för prisutdelningen, Rådhuset, är bara ett stenkast från där företaget först såg dagens ljus. Denna närhet till rötterna gör segern extra betydelsefull och symbolisk för Saturnus.

Företaget har gått från att vara fokuserat på essenser till att idag helt ha släppt essenstillverkningen för att fokusera på spritdrycker som snaps, akvavit, gin och vodka. Idag hittar man varumärken som Skärgårdssnapsar, Utö, Malmö Gin, Piratens Besk och Svensk Sommar i portföljen, vilka alla återfinns i hyllan på Systembolaget.

Hantverk och tradition är centralt när Saturnus tillverkar sina olika produkter och i fabriken i Malmö tas råvarorna om hand och förädlas från krydda till drickfärdig produkt. Till fabriken kommer säckar med kummin, enbär, pors, malört etc. I huset destilleras kryddorna i den 120 år gamla destilleringsapparaten som hängt med sedan tiden på Stortorget. Pannan brukar refereras till som fabrikens hjärta.

Juryn bakom Skånska Gastronomipriset motiverade sitt beslut att välja Saturnus som vinnare genom att betona företagets djupa rötter och tradition inom sprittillverkning. Att som första privatägda företag producera sprit på över 80 år var en stor sak 1996, när en Påsksnaps lanserades. Denna snaps banade inte bara väg för Saturnus utveckling, utan även andra privata aktörer i branschen.

"Vi är djupt hedrade över att bli erkända som årets skånska spritprisvinnare. Detta pris är en hyllning till hela vår personal och den passion som vi har för att varje dag skapa hantverksdrycker av högsta kvalitet. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa och känner en enrom boost för att fortsätta ta fram fler spännande produkter." säger Edward Liepe, VD och 4:e generationens ägare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Saturnus AB Kontaktperson: Edward Liepe Telefon: 0708849003 E-post: Edward.liepe@saturnus.se

Saturnus är ett familjeägt företag med över 130 års erfarenhet av att skapa högkvalitativa spritdrycker. Beläget i Malmö, har Saturnus etablerat sig som en ledande aktör inom branschen och är känd för sin glögg, snaps, akvavit, gin och vodka bland annat. Företaget är dedikerat till att upprätthålla en tradition av kvalitet och att erbjuda sina kunder en spännande smakupplevelse.

Om Skånska Gastronomipriset

Skånska Gastronomipriset är en årlig utmärkelse som syftar till att hylla och erkänna företag och individer som utmärker sig inom gastronomin och dryckesindustrin i Skåne. Prisutdelningen äger rum på Rådhuset i Malmö och samlar branschens främsta aktörer för att fira och uppmärksamma enastående prestationer inom mat och dryck.