Saturnus bjuder in designskolor och allmänhet till annonstävling för Rättvisemärkta colan Ubuntu

Saturnus Beverages bjuder in Sveriges ledande reklam- och designskolor samt allmänhet till det kreativa tävlingsprojektet Ubuntu god design. Tävlingen går ut på att skapa designkoncept för den rättvisemärkta colan Ubuntu, och temat är: Ubuntu - god i dubbel bemärkelse. Allmänheten kan nu börja lämna in sina bidrag på tävlingens fansida på Facebook.

- Förutom att vi hoppas uppmärksamma fler konsumenter på att det finns en cola som faktiskt är god i dubbel bemärkelse, vill vi skapa något kul tillsammans med vår målgrupp. Uttrycket Ubuntu står ju dessutom för samverkan, säger Jenny Andréasson, produktchef på Saturnus Beverages.

Två av allmänhetens bidrag kommer att möta bidrag från utvalda design- och reklamskolor i en gemensam slutfinal. Bland medverkande skolor märks Berghs School of Communication, Forsbergs skola samt Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet.

- Det ska bli kul. Det känns relevant att arbeta med grafisk design som konceptutveckling. Sen är det också positivt att det handlar om en hållbarhetsprodukt, vilket är angeläget för studenterna, säger Pål Pettersson, administrativ chef på Berghs School of Communications.

Tävlingsupplägg

Tävlingen har precis startat genom att allmänheten kan skicka in sina bidrag till tävlingen Ubuntu god designs sida på Facebook. I augusti väljs två av allmänhetens bidrag ut till slutfinalen i oktober, där de möter designskolornas bidrag. Det ena av allmänhetens bidrag väljs ut genom jurybeslut, det andra genom offentlig röstning. Ett av allmänhetens vinnande bidrag kommer att publiceras i en annons i tidningen Filters septembernummer.

I september startar och avslutas tävlingen för speciellt inbjudna reklam- och designskolor. Ett bidrag per skola går till slutfinalen. Slutvinnaren utses av en jury under Rättvisemärkts kampanj i oktober. Vinnarens bidrag publiceras därefter som en annons i tidningen Filter.

Om Ubuntu

Ubuntu är världens första cola som är Rättvisemärkt. Sockret i colan kommer från odlingar i Malawi och Zambia där odlarna ges en rättvisare ersättning för sitt arbete. Dessa Fairtrade-/Rättvisemärkt-certifierade odlare har en inkomst som är sex gånger högre än den genomsnittliga inkomsten i länderna. Förutom en rättvisare ersättning får odlarna en premie som de kan investera i det lokala samhället. Exempelvis kan de tillsammans besluta att de vill finansiera en ny brunn till byn, en skola eller ge lokalbefolkningen tillgång till livsviktig medicin. Samtidigt får de möjlighet att bo i tegelhus och utbilda sina barn. Utöver att använda Rättvisemärkt socker återinvesteras 15 % av Ubuntu tradings vinst till de samhällen där odlingen och tillverkningen sker.

Läs mer på tävlingen Ubuntu god designs sida på Facebook

Läs mer om Ubuntu på www.ubuntu-trading.com

För mer information, kontakta

Jenny Andréasson, produktchef Saturnus Beverages, 0708-84 90 02, jenny.andreasson@saturnus.se

Fredrik Lamorell, marknadschef Saturnus Beverages, 040 671 19 05, fredrik.lamorell@saturnus.se

Familjeföretaget Saturnus beverages är en dryckesaktör med såväl egenproducerade drycker som agenturprodukter. Förutom den Rättvisemärkta colan Ubuntu, finns bland annat den ekologiska fruktdrycken Greenly och fruktsmoothien Froosh i sortimentet.

• saturnus
  • annonstävling

Relaterat innehåll

Forsbergselever slutvinnare i Ubuntus designtävling! - allmänhetens vinnarbidrag god tvåa

Saturnus Beverages bjöd i våras in allmänhet och landets ledande reklamskolor till en annonskonceptstävling för Rättvisemärkta colan Ubuntu, på Facebook. Efter att allmänhet och reklamskolor mötts i separata deltävlingar, ställdes respektive vinnare mot varandra i en slutfinal. Totalvinnare blev bidraget För en bättre värld av Forsbergseleverna Cristoffer Öhrling och Niklas Sundberg.

-Vi v