En bra introduktion ökar träningsfrekvensen

En nyligen genomförd undersökning bland närmare 50.000 medlemmar ur träningsföretaget SATS medlemsbas visar att en gedigen träningsintroduktion ökar träningsfrekvensen med närmare 30% - och i förlängningen goda förutsättningar för långsiktiga och hälsosamma träningsvanor.

En av träningsbranschens stora utmaningar är inte att få nya medlemmar att komma igång med sin träning utan snarare att få dessa att hålla igång. Det är bakgrunden till att SATS i augusti 2012 lanserade ett unikt tränings- och motivationsprogram, SATS You™, som syftar till att ge nya medlemmar en gedigen rutin med sin träning – och därmed de bästa förutsättningarna att skapa en god och långsiktig träningsrutin.

SATS You™ är ett åtta veckors program där medlemmen får tre tillfällen tillsammans med en personlig tränare som skräddarsyr ett träningsprogram baserat på medlemmens utgångspunkt och träningsmål. Förutom personlig träning så ingår rekommendationer för både individuell träning och gruppträning i det skräddarsydda programmet. Programmet ger också tillgång till ett digitalt stöd som ger medlemmen möjlighet att följa sin träningsutveckling, se inspirationsfilmer, få instruktioner och träningstips.

I undersökningen mättes träningsfrekvensen bland de medlemmar som genomgått eller under perioden genomgick programmet och jämfördes med en kontrollgrupp som inte haft tillgång till träningsintroduktionen. Resultatet visar att träningsfrekvensen var närmare 30% högre hos SATS You™ medlemmarna.

- Genom SATS You har vi lyckats skapa en förändring i beteende hos nya medlemmar genom en markant ökad träningsfrekvens. Förutom stöd och råd genom en relativt lång period, åtta veckor, är vår förhoppning att ett program baserat på individens egna målsättningar och förutsättningar dessutom ger en väldigt bra plattform för en långsiktig träningsrutin och i förlängningen ett hälsosammare liv, säger Daniel Almgren, Nordisk Produktchef på SATS.

* Undersökningen genomfördes av SATS under perioden Augusti-December 2012 med kontrollperiod motsvarande period 2011.

SATS är Nordens ledande träningsföretag med 106 helägda center. SATS har cirka 275 000
medlemmar och finns i ett trettiotal tätorter i Norge, Sverige och Finland. SATS och
ägs av danska TryghedsGruppen smba. Företagets vision är att förbättra människors vardag
genom att vara drivkraft för bättre hälsa och ökat välbefinnande. SATS omsätter drygt 1,6
miljarder SEK och har cirka 4 500 medarbetare. Läs mer på www.sats.se.

SATS group is the leading provider of fitness and training services in the Nordics with 276 clubs in Norway, Sweden, Finland, and Denmark. We have 736 000 members and 10 000 employees who is committed to motivate as many people as possible to an active lifestyle.