Gå direkt till innehåll
"De 39 stegen" med Västerbottensteatern. Spelas 16 nov - 16 dec 2022, Scen 2 Sara kulturhus. Pressfoto: Patrick Degerman

Thrillerkomedin "De 39 stegen" har premiär på onsdag 16 november

I ett dimmigt London försöker den livströtte Richard Hannay muntra upp sig och går på teater. Men mitt under föreställningen hörs flera skott och panik uppstår. I tumultet dyker den mystiska Annabella upp och ber om hjälp. Richard tror först inte på hennes historia om spioner och internationella agenter men innan han vet ordet av är han misstänkt för ett mord han inte begått och indragen i en kamp för att rädda världen undan ett förödande krig.

Västerbottensteaterns föreställning "De 39 stegen" är en rafflande thriller där publiken bjuds på film noir-känsla, tågjakter, spioner, femme fatales, lömska skurkar med avhuggna fingrar – och väldigt mycket skratt. Epoken är 1930-tal, vilket återspeglas i kostymen och i de många miljöerna i Skottland och England. De fyra skådespelarna ska hinna med mer än 30 roller och karaktärsbytena sker i ett halsbrytande tempo.

Pjäsen är baserad på ett av Alfred Hitchcocks tidiga filmmästerverk De 39 stegen, som i sin tur bygger på romanen med samma namn av John Buchan från 1915. Scenversionen är en thrillerkomedi som gjort stor succé världen över och belönats med ett flertal priser. Den hade sin urpremiär i Storbritannien 1995 och har bland annat spelats på Broadway och i Londons West End. Hösten 2013 hade den Sverigepremiär.

Västerbottensteatern har premiär med "De 39 stegen" 16 november på Sara kulturhus, Skellefteå.
Spelperiod: 16 november – 16 december 2022

Längd: 2 tim 30 min inkl paus

"De 39 stegen" produceras och spelas av Västerbottensteatern.
Av: John Buchan och Alfred Hitchcock, efter överenskommelse med Edward Snape för Fiery Angel Limited
Scenversion: Patrick Barlow
Originalkoncept: Simon Corble, Nobby Dimon
Svensk översättning och bearbetning: Lars G Svensson
Förlag: Nordiska ApS – Köpenhamn
Regi: Peter Engkvist
Dramaturg: Tora von Platen
Scenografi & kostymdesign: Caroline Romare
Mask- & perukdesign: Helena Andersson
Ljusdesign: Erik Nordlander
Ljuddesign: Arnaud Spicq
I rollerna: Andreas Anterot, Ellenor Lindgren, Niklas Larsson Lirell, Malin Vispe

Regioner

Mitt i centrala Skellefteå står Sara kulturhus. En mötesplats för dig och mig som andas mod och viljan att tänka nytt. Här blandas kultur med konferenser och event i ett hus som är byggt för framtiden och fyllt med hållbara lösningar. Den 20 våningar höga byggnaden väver samman stadens långa tradition inom träbyggande med den senaste ingenjörskonsten, vilket också gjort huset till en förebild inom hållbar design och konstruktion.

Kalina Wallenberg

Marknadschef Västerbottensteatern +46 910 71 56 11

Sara kulturhus

Mitt i centrala Skellefteå står Sara kulturhus. En mötesplats för dig och mig som andas mod och viljan att tänka nytt. Här blandas kultur med konferenser och events i ett hus som är byggt för framtiden och fyllt med hållbara lösningar. Den 20 våningar höga byggnaden väver samman stadens långa tradition inom träbyggande med den senaste ingenjörskonsten, vilket också gjort huset till en förebild inom hållbar design och konstruktion.