World Malaria Day 25 april: Sanofi-aventis fortsätter kampen om att förvandla hopp till verklighet för malariapatienter i Afrika

I samband med den första Världsmalariadagen och ett år efter lanseringen av ASAQ* bekräftar sanofi-aventis och National Malaria Control Programme sitt fortsatt nära samarbete för att behandla och förebygga malaria i Afrika. Som en del av sitt åtagande att “förvandla hopp till verklighet för alla patienter i Afrika” har sanofi-aventis och den icke-vinstdrivande organisationen DNDi (Drugs for Neglected Diseases initiative) inlett ett samarbete för att tillsammans utveckla ett preparat mot malaria, ASAQ, en fast dos-kombination av artesunat (AS) och amodiakin (AQ). ASAQ står för följande: Adapted (anpassat), Simple (enkelt), Accessible (tillgängligt) och Quality (kvalitetssäkrat). - Eftersom ”läkemedel ensamt inte är tillräckligt” tillägger François Bompart, vice vd och ansvarig för sanofi-aventis program Impact Malaria, behöver vi också säkerställa att vård-personalen och befolkningen har tillgång till information om läkemedlen och de sjukdomar de behandlar. Därför förser sanofi-aventis de länder som använder ASAQ med ytterligare resurser som omfattar allt från utbildning av sjukvårdspersonal till att öka befolkningens kunskap om malaria och de risker sjukdomen medför. Dessa resurser är anpassade till den verklighet som råder i de länder som samarbetar med NMCP (National Malaria Control Programmes). Det här samarbetet mellan sanofi-aventis och NMCP ingicks på Elfenbenskusten genom att resurserna anpassades till landets behov. - Vi insåg att vi måste arbeta tillsammans med andra aktörer inom vårdsektorn för att behandla men också förebygga sjukdom, säger dr Moïse San Koffi, vd för NMCP. Genom att arbeta tillsammans kan vi kontrollera sjukdomen på ett mer effektivt sätt. Det är vårt huvudsakliga mål. Vi arbetar faktiskt för samma sak. Genom det här samarbetet hoppas vi kunna nå verklig framgång. Utbildning av sjukvårdspersonalen i hur man behandlar malaria och en utbildningsguide för hälso-vårdsarbete har utarbetats. Ett blädderblock för allmänheten har tagits fram av NMCP med stöd av sanofi-aventis. Syftet är att öka samhällets kunskap om malaria och sjukdomens risker. I samband med den första Världsmalariadagen samarbetar sanofi-aventis även med NMCP i Elfenbenskusten kring den första interkommunala tävlingen för att öka kunskapen om malaria och sjukdomens risker i skolmiljö. *ASAQ marknadsförs under namnet Artesunate-Amodiaquine Winthrop® (ASAQ) till den offentliga sektorn i Afrika och under varumärket Coarsucam™ till privata marknader. Pressinformation: http://www.impact-malaria.com/FR/GP/rubriques_transverses/dossier_press.html http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/malaria/ Om Impact Malaria När det gäller malaria har sanofi-aventis tagit fram ett nytt program inom sin avdelning ”Access to Medicines”: “Impact Malaria”. www.impact-malaria.com . Impact Malaria, som lanserades 2001, bygger på fyra huvuddelar: upptäckten av nya läkemedel mot malaria, utveckling av portföljen av befintliga läkemedel, information, utbildning och kommunikation om malaria och slutligen, att göra anpassade produkter tillgängliga med en annan prisbild. De här åtgärderna vidtas tillsammans med allmänna och privata hälsovårdsorganisationer samt hälsovårdsmyndigheter i de flesta berörda länderna, särskilt via nationella malariakontrollprogram tillsammans med WHO, Roll Back Malaria Partnership och ledande internationella institutioner. Om Malaria - Malaria är en av de tre viktigaste sjukdomarna i Afrika enligt WHO, tillsammans med hiv/aids och tuberkulos - Sjukdomen förbrukar en fjärdedel av hushållens inkomster - Malaria finns i 100 länder och hotar således nästan hälften av världens befolkning. - 350 till 500 miljoner fall av malaria inträffar i världen varje år, vilket leder till över en miljon dödsfall. - Malaria är den främsta dödsorsaken bland barn under 5 år i Afrika: man uppskattar att ett barn dör av sjukdomen var 30:e sekund. Om ASAQ Sanofi-aventis och DNDi har tillsammans utvecklat det här nya läkemedlet som består av en kombination av artesunat och amodiakin, ASAQ, som har följande egenskaper: - Anpassat för patienter i alla åldrar. Följer WHO:s rekommendationer för behandling av okomplicerad malaria - Enkelt att administrera, under verkliga förhållanden - Tillgängligt för alla tack vare ett överkomligt pris. Behandlingskostnaden för offentliga organisationer i endemiska länder, internationella organisationer och NGO-organisationer är mindre än USD 1 (cirka 6 kr). - Kvalitetssäkring som överensstämmer med god tillverkningssed (Good Manufacturing Practice, GMP). Produktens effekt har visats i en jämförande studie med en fast dos av artemeter-lumefantrin. Studien ATAQ EASY (ArTesunate AmodiaQuine EfficAcy and SafetY) utfördes i Senegal, Mali, Kamerun och Madagaskar. I dagsläget har mer än 20 länder i Afrika söder om Sahara registrerat den nya fasta doskombinationen och ASAQ har inkluderats i Global Funds lista, vilket innebär att det är tillgängligt för dessa länder sedan januari 2008. I de länder som har lanserat läkemedlet i sina offentliga organisationer sticker ASAQ ut tack var sin effekt och enkla användning. Den största efterfrågan är dosstyrkor för barn. Att tabletterna kan lösas upp i vatten är mycket uppskattat.Många miljoner människor kan dra nytta av den här nya behandlingen varje år. För mer information: Media Relations: Tél. : (+) 33 1 53 77 44 50 - E-mail : MR@sanofi-aventis.com Pressinformation: http://www.impact-malaria.com/FR/GP/rubriques_transverses/dossier_press.html http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/malaria/ Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se