West Nile-vaccin inom räckhåll

Sanofi Pasteur, sanofi-aventis-koncernens vaccindivision, meddelar att man undertecknat ett exklusivt och globalt samarbetsavtal med Acambis plc för utveckling och marknadsföring av ett West Nile-vaccin. Sjukdomen är allvarlig, livsförändrande och potentiellt dödlig. Idag finns inget humant vaccin tillgängligt. Forskarna tror att ett säkert och effektivt vaccin kan vara den mest kostnadseffektiva strategin för att förhindra den svåra sjukdomen West Nile-virus. Det finns i nuläget inget humant vaccin för att förebygga viruset och ingen specifik behandling för sjukdomen, som uppkom i USA på 1990-talet och numera anses vara endemisk i USA. Per den 6 november hade 3 265 sjukdomsfall i West Nile-virus och 92 dödsfall rapporterats i 42 stater i USA av U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) under 2007. CDC har identifierat personer som är 50 år och äldre, vilket motsvarar mer än 87 miljoner människor, som de som löper störst risk att drabbas av svåra sjukdomar i samband med West Nile-virus. - Ett vaccin mot West Nile-virus kan nu vara inom räckhåll. Den här vaccinkandidaten är den mest lovande inom industrin och skulle hjälpa till att möta ett växande allmänt hälsobehov, säger Wayne Pisano, vd och koncernchef vid sanofi pasteur. Enligt avtalsvillkoren kommer Acambis att fortsätta utvecklingen, fram till och inklusive en ansökan om ett godkännande i USA. Acambis kommer att få en förskottsbetalning på USD 10 miljoner och är berättigade till betalningar för viktiga milstolpar före och efter lanseringen på upp till USD 70 miljoner. - Sedan 1999, när West Nile-virus upptäcktes i USA, har det spritt sig över hela kontinentala USA och lett till 27 240 sjukdomsfall och 1 054 dödsfall, säger Ian Garland, vd vid Acambis. Vaccination är det bästa sättet att tackla den här sjukdomen på, och genom det här unika samarbetet siktar vi på att så snart som möjligt kunna lansera vaccinet. Vaccinkandidaten för West Nile-viruset testas för närvarande i kliniska fas II-studier på vuxna mellan 41 och 64 år samt personer över 65 år. Preliminära data från en tidigare fas 2-studie på friska vuxna har visat att över 98 % av försökspersonerna utvecklade specifika antikroppar i serum 28 dagar efter en enda vaccination. Vaccinets säkerhetsprofil har visat sig vara tillfredsställande. Om West Nile virusinfektioner West Nile fever, som inte har något svenskt namn, är en virussjukdom som sprids via myggor. Det är en vektorburen zoonos, d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa, där flyttfåglar är viktiga för dess utbredning. Sjukdomen rapporteras från stora delar av världen, t.ex. från Asien, Afrika och Europa samt under senare år också från Nordamerika. Epidemier har under senare år rapporterats från bl.a. USA (New York), Rumänien, Ryssland och Israel. West Nile fever har aldrig rapporterats från Sverige, men eftersom symtomen kan likna många andra virussjukdomar är det möjligt att enstaka fall hos hemvändande svenskar inte diagnostiserats(3). Enligt CDC är West Nile-virus (WNV) en potentiellt allvarlig sjukdom. Experter tror att WNV har etablerat sig som en säsongsepidemi i Nordamerika, som blossar upp på sommaren och fortsätter under hösten. Cirka 1 av 150 personer infekterade med WNV utvecklar en allvarlig sjukdom. De svåra symtomen kan omfatta hög feber, huvudvärk, nackstelhet, sänkt vakenhetsgrad, förvirring, koma, kramper, muskelsvaghet, synförlust, domning och förlamning. Symtomen kan hålla i sig flera veckor och de neurologiska effekterna kan vara bestående. Upp till 20 procent av de personer som blir infekterade har symtom som feber, huvudvärk och kroppsvärk, illamående, kräkningar och ibland svullna lymfkörtlar eller hudutslag på bröst, mage och rygg. Symtomen kan vara så kortvariga som några dagar, trots att även friska personer har varit sjuka i flera veckor. Cirka 80 procent av de personer (cirka 4 av 5) som är infekterade med WNV visar inte några symtom alls. (1) Cost-effectiveness of West Nile virus vaccination, Armineh Zohrabian,Edward B. Hayes, and Lyle R. Petersen, Emerging Infectious Diseases • www.cdc.gov/eid • Vol. 12, No. 3, March 2006 (2) CDC Fact Sheet, West Nile Virus: What You Need To Know, Finns på http://www.cdc.gov/ncidod/dvbid/westnile/wnv_factsheet.htm (3) Källa: Smittskyddsinstitutet Kontakt: Sanofi Pasteur Pascal Barollier, Mediakontakter, Tél : + 33-(0)4-37-37-51-41 Pascal.barollier@sanofipasteur.com Len Lavenda, Mediakontakter USA, Tel: + 1-570-839-4446 len.lavenda@sanofipasteur.com Om Sanofi-aventis Sanofi-aventis, ett ledande globalt läkemedelsföretag, upptäckter, utvecklar och distribuerar terapeutiska lösningar för att förbättra livet för alla. Sanofi-aventis är noterat på börserna i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se Sanofi Pasteur, sanofi-aventis-koncernens vaccindivision, tillhandahöll mer än en miljard vaccindoser 2006, vilket gjorde det möjligt att vaccinera mer 500 miljoner människor över hela världen. Som världsledande inom vaccinindustrin erbjuder Sanofi Pasteur det bredaste utbudet av vaccin som skyddar mot 20 infektionssjukdomar. Företagets arv, att skapa vaccin som skyddar liv, går tillbaka mer än ett århundrade. Sanofi Pasteur är det största företaget som enbart sysslar med vaccin. Varje dag investerar företaget mer än 1 miljon euro i forskning och utveckling. Mer information finns på: www.sanofipasteur.com eller www.sanofipasteur.us