Svenska kvinnor har världens sämsta skelett och får sämst vård

Benskörhet är en av landets största men samtidigt minst uppmärksammade folksjukdomar. Varannan kvinna och var fjärde man beräknas någon gång under livet få en benskörhetsrelaterad fraktur.

- Det är glädjande att osteoporossjukdomen nu uppmärksammas i en stor internationell studie. Situationen för svenska kvinnor med benskörhet, osteoporos, är idag alarmerande, säger professor Olle Svensson, ordförande i expertgruppen Osteoporos.

En multinationell studie, GLOW; där nära 60 000 kvinnor i åldrarna 55 år och uppåt deltar under fem år, fokuserar på global osteoporosbehandling. Syftet med denna banbrytande observationsstudie (registerstudie) är att få kunskaper som gör det möjligt att höja standarden på den vård som ges till postmenopausala kvinnor som löper risk att drabbas av osteoporos.

- Vi vill få kunskaper om regionala skillnader i läkar- och patientbeteende och hur de påverkar patientresultaten, säger professor Pierre Delmas, en av ordförandena för GLOW-studiens verkställande kommitté och professor i medicin och reumatologi, Université Claude Bernard, Lyon (Frankrike). Med hjälp av dessa kunskaper kommer vi förhoppningsvis att kunna rekommendera bästa praxis och förbättra den globala osteoporosbehandlingen.

Global Longitudinal Registry of Osteoporosis in Women (GLOW) kommer att följa tusentals äldre kvinnor som under de två föregående åren har uppsökt primärvårdsläkare. Eftersom patientrekryteringen till GLOW inte är kopplad till osteoporosdiagnos och inte förändrar läkarvården, ger studien en representativ bild av "typiska" äldre kvinnor och den skelettrelaterade sjukvård de får i den praktiska verksamheten. Deltagarna kommer från 17 städer i 10 länder i tre världsdelar.

- Höftfrakturer är dubbelt så vanligt i Sverige som i Frankrike. 20 procent av de ca 18 000 som varje år får en höftfraktur dör inom ett år, flertalet av de överlevande får permanent nedsatt gångförmåga. Många äldre kvinnor kommer in med den ena frakturen efter den andra, utan att man vidtar förebyggande åtgärder och därigenom lämnar patienterna att bli invalider i onödan. Detta är oacceptabelt och ovärdigt en välfärdsstat, säger professor Olle Svensson.

GLOW genomförs av The Center for Outcomes Research (COR) på University of Massachusetts Medical School (UMMS), med stöd av ett ovillkorat forskningsbidrag från The Alliance for Better Bone Health. The Alliance for Better Bone Health är ett samarbete mellan sanofi-aventis och Procter & Gamble Pharmaceuticals.

Mer information om GLOW finns på: www.outcomes.org/glow/

Bakgrund:
Om GLOW
GLOW är en prospektiv, longitudinell observationsstudie på kvinnor över 55 år som har uppsökt primärvårdsläkare under de två föregående åren före studiestarten. Kvinnorna rekryterades genom 700 primärvårdsläkare i 17 städer i Nordamerika, Europa och Australien. GLOW kommer att samla information om osteoporosrelaterade riskfaktorer, behandlingsmetoder, patientbeteenden och frakturresultat genom en årlig patientundersökning under en 5-årsperiod.

GLOW-studien genomförs på följande platser:
Lyon (Frankrike)
Paris (Frankrike)
Leuven (Belgien)
Amsterdam (Nederländerna)
Barcelona (Spanien)
Essen (Tyskland)
Verona (Italien)
Southampton (Storbritannien)
West Haverstraw (New York, USA)
Worcester (Massachusetts, USA)
Pittsburgh (Pennsylvania, USA)
Seattle (Washington, USA)
Cincinnati (Ohio, USA)
Los Angeles (Kalifornien, USA)
Birmingham (Alabama, USA)
Hamilton (Ontario, Kanada)
Sydney, Australien

Om osteoporos
Osteoporosrelaterade fragilitetsfrakturer är ett internationellt folkhälsoproblem som ger upphov till ökad mortalitet, funktionsnedsättning och ökade sjukvårdskostnader. Det uppskattas att mellan 40 och 50 procent av alla vita kvinnor över 50 års ålder i Nordamerika, Europa och Australien kommer att få en osteoporosrelaterad fraktur under sin livstid. Icke-vita kvinnor och män är också mottagliga, även om frekvensen i denna grupp är lägre. Eftersom sannolikheten att drabbas av fragilitetsfrakturer ökar dramatiskt med åldern, beräknas frakturantalet att stiga i takt med att befolkningen blir äldre.

Om Center for Outcomes Research (COR)
COR finns vid University of Massachusetts, Worcester, Massachusetts (USA). COR:s mål är att samla in och utvärdera data som återspeglar praktisk klinisk verksamhet och resultat och ge läkare konfidentiella rapporter som gör det möjligt att jämföra sin egen verksamhet med evidensbaserade standarder. Mer information finns på: www.outcomes.org

För mer information, kontakta:

Professor Olle Svensson, Ordförande expertgruppen Osteoporos,
Ortopedkliniken, Norrlands Universitetssjukhus
Mejl: olle.svensson@orthop.umu.se

Läs mer om osteopos i bifogat bakgrundsmaterial.

Om sanofi-aventis
Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se