Små barn med diabetes feldiagnosticeras ofta

Den 30 januari presenterade Professor Andrew Hattersley, världsledande forskare inom neonatal diabetes, nya data kring diabetes i barnaår och då med fokus på diabetes orsakad av gendefekter. Professor Hattersley visade hur tidigt debuterande diabetes ofta feldiagnosticeras initialt och hur genanalys kan förändra patientens behandling och hela liv.

Korrekt diagnos hjälper ofta inte bara den aktuella patienten utan i många fall kan man identifiera släktingar med samma gendefekt och förbättra även deras behandling. Under sin presentation gav professor Hattersley en del enkla tumregler – typ 1-diabetes debuterar inte före 6 månaders ålder – samtidigt som han knöt ihop DNA-analys med det praktiska sjukvårdsarbetet. Han visade också övertygande hur många fall av genetiskt orsakad diabetes som kan påvisas om man systematiskt analyserar fall med tidigt debuterande diabetes.

Svensk sjukvård har enligt professor Hattersley genom sin aktiva hållning och tidig DNA-analys bidragit till de förändringar som skett. Han tog också upp den svenska BDD-studien (Bättre Diabetes Diagnos) som ett föregångsexempel. Tack vare professor Hattersley och hans team i Exeter erbjuds alla sjukvårdsenheter i världen möjligheten att få hjälp med en DNA-analys vid tidigt debuterande diabetes – kostnadsfritt. Besök www.diabetesgenes.org för mer information.

Detta presenterades på Sanofis årliga Barndiabetes-symposium som anordnas i samarbete med Barndiabetesfonden. I år lockade symposiet nästan 200 deltagare från hela Sverige. För att fortsatt stötta forskningen inom barndiabetes i Sverige donerade Sanofi återigen en ansenlig summa pengar till Barndiabetesfonden.

Om barndiabetes
Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn. Omkring 7000 barn (0-17 år) i Sverige har typ 1-diabetes och varje dag insjuknar 2 barn i sjukdomen. Barn och ungdomar med diabetes måste ta flera dagliga insulininjektioner, äta regelbundet med reglering av mängd och innehåll, utföra fysisk aktivitet helst dagligen samt följa behandlingseffekten med hjälp av blod- och urinprov. Trots intensiv behandling drabbas barnen inte sällan av allvarliga akuta komplikationer - insulinchock respektive diabeteskoma - som kan vara livshotande. Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år. (Källa: Barndiabetesfonden)

Om Sanofi
Sanofi är ett forskande hälso- och sjukvårdsföretag med stark europeisk bas. God hälsa är en förutsättning för välfärd och tillväxt. Sanofi i Sverige har ca 100 anställda fördelat på funktioner inom kliniska studier, marknadsföring och information. Huvuddelen av vår affärsverksamhet är inriktad på marknaden för receptbelagda läkemedel med inriktning på fem stora behandlingsområden: diabetes/metabolism, kardiologi/trombos, onkologi, centrala nervsystemet och internmedicin. Sanofi är listat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY).

För information vänligen kontakta:
Medicinsk rådgivare Sven-Olof Strömblad
Sanofi AB