Sanofi-aventis vill bli Sveriges mustaschföretag

Prostatacancer är i dag den vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år får ca 10 000 svenska män diagnosen prostatacancer. Sanofi-aventis stöder Cancerfondens kampanj Mustaschkampen som inleds idag och uppmanar kollegorna i läkemedelsbranschen att gå med i Företagskampen. Förra året vann krögaren Stefano Catenacci Kändiskampen i Cancerfondens kampanj till förmån för prostatacancerforskningen och hela kampanjen lyckades samla in omkring tre, fyra miljoner kronor till prostatacancerforskningen. - Jag uppmanar våra anställda och kollegor inom branschen att gå med i Företagskampen för att samla in pengar till prostatacancerforskningen, säger vd Seppo Silander. Sanofi-aventis bedriver forskning inom onkologi och prostatacancer vill belysa problematiken kring mäns rätt till adekvat behandling. Idag är det inte en självklarhet att män får behandling med cytostatika såsom det är för kvinnor med bröstcancer. - Utvecklas skelettmetastaser behandlas patienten ofta med kastrering som bromsmedicin. Cytostatika kan förlänga deras liv med samma effektivitet som vid bröstcancer, med det är inte lika självklart att prostatacancer patienter får den chansen, säger professor och överläkare på Norrlands Universitetssjukhus Anders Widmark samt medicinsk rådgivare på sanofi-aventis. Stöd vår insamling på: www.mustaschkampen.se under Företagskampen. SMS:a KAMP10078 till nr 72900 för att skänka 50 kronor. Anders Widmark, medicinsk rådgivare, sanofi-aventis, 070-584 43 30 Seppo Silander, 08-634 50 10 / 070-633 12 34 Katariina Mellin, informatör, 08-634 50 02 / 070-671 10 26 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se