Sanofi-aventis Sverige får internationellt pris för ny kundvårdslösning

Sanofi-aventis Sverige tilldelas idag Microsoft's Pharmaceutical and Life Science Innovation Award 2008 i samband med Drug Information Associations (DIA) årliga möte i Boston. Det är sanofi-aventis nya kundvårdslösning som gör att det svenska bolaget uppmärksammas för sitt nytänkande i kategorin försäljning och marknadsföring.

Microsoft har instiftat priset för att belöna banbrytande IT-användning inom läkemedelsbranschen. Genom att på det mest innovativa sättet använda Microsoftbaserade lösningar för klinisk forskning, produktutveckling och försäljning kan ett företag bli aktuellt för utmärkelsen.

Sanofi-aventis kundvårdslösning bygger på Microsoft Dynamics CRM och är utvecklad tillsammans med det svenska konsultföretaget Brimstone.

- I en snabbt föränderlig bransch som vår måste vi alltid kunna erbjuda vår säljorganisation verktyg för en effektiv och uppskattad kundvård, säger Mats Rosén, försäljningsdirektör på sanofi-aventis. Med vår nya lösning får säljarna snabb tillgång till strukturerad information som behövs för att möta varje kunds specifika behov.

Lösningen erbjuder stor flexibilitet. Oavsett om säljarna är på kontoret eller arbetar mobilt har de tillgång till den information de behöver, oberoende av om de är uppkopplade eller ej. Med ett gränssnitt som alla kan känna igen sig i från andra Microsoftprodukter är lösningen lätt att använda. Integration med andra program som säljarna dagligen använder gör dessutom att de slipper mata in information på flera ställen.

Genom möjlighet till integration med Microsofts Virtual Earth kan sanofi-aventis kundvårdslösning även erbjuda ett kartstöd, som dels ger möjlighet att skära ner på ineffektiv restid, dels låter säljarna följa upp och utvärdera sina aktiviteter geografiskt.

- Säljarnas arbetsdagar är väldigt mötesintensiva. Att i ett och samma program få tillgång till relevant information om kunderna, reseplanering och kartor gör det lättare att komma väl förberedd till sina kunder, säger Mats Rosén.

För mer information:

Richard Jeppsson, kommunikationsdirektör
E-post: richard.jeppsson@sanofi-aventis.com
Tel: 08-634 50 00, 0702-21 26 75

Mats Rosén, försäljningsdirektör
E-post: mats.rosen@sanofi-aventis.com
Tel: 08-634 50 00, 0702-17 98 82

Om sanofi-aventis
Sanofi-aventis är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se