Sanofi-aventis stöder sjukvårdens kamp mot det nya influensaviruset A/H1N1

Sanofi-aventis och dess vaccindivision Sanofi Pasteur förebereder sig för en pandemi efter WHO:s uppgradering av svininfluensan till fas 4

Paris den 29 april 2009 - Sanofi-aventis och dess vaccindivision Sanofi Pasteur tillkännagav idag att man stöder sjukvårdens ansträngningar i att förhindra spridning av det nya influensaviruset A/H1N1. Meddelandet kom sedan Världshälsoorganisationen (WHO) höjt sin bedömning av risken för pandemi från fas 3 till fas 4.

Ändringen från fas 3 till fas 4 innebär att WHO bedömer att risken för en pandemi är större än tidigare. WHO:s beslut aktiverar nästa steg i sanofi-aventis-koncernens förberedelseplan för pandemi. Sanofi Pasteur, världens ledande tillverkare av influensavaccin, kommer att fortsätta tillverka vaccin mot säsongsinfluensa (ordinär influensa) efter rekommendation från WHO den 27 april 2009. Förtaget är också berett på att utveckla ett nytt vaccin mot det nya influensavirus, A/H1N1, som WHO identifierat.

Sanofi-aventis har kontaktats av sjukvårds- och läkemedelsmyndigheter angående utveckling och tillverkning av ett vaccin som kan förhindra spridningen av den nya A/H1N1-viruset, så snart myndigheterna kan tillhandahålla en vaccinstam.

Sanofi Pasteur fortsätter att noga följa hur hälsoläget förändras och uttalar sitt stöd för det arbete som utförs av WHO, amerikanska hälsovårdsdepartementet och Centers for Disease Control and Prevention (CDC), Mexikos regering, Europeiskt centrum för förebyggande och kontroll av sjukdomar (ECDC) samt andra organisationer och myndigheter världen över.

Beslutet att höja krisberedskapen för pandemi till fas 4 bygger i första hand på epidemiologisk information som påvisar smittspridning mellan människor och virusets förmåga att orsaka sjukdom som drabbar hela samhällen, enligt WHO. Fas 4 innebär att det finns en betydande risk för pandemi men inte att en sådan utveckling är oundviklig.

Förberedelser inför en pandemi
Sanofi-aventis arbetar aktivt med att förbereda sig inför en pandemi och har investerat i en omfattande kapacitetsökning i sin tillverkning av influensavaccin. Sanofi Pasteur arbetar också vidare med sitt stora forsknings- och utvecklingsprogram för att ta fram strategier för att skydda fler människor.

För mer information, kontakta:

Global Media Relations
Pascal Barollier
T. +33-(0)4-37-37-50-38
pascal.barollier@sanofipasteur.com
www.sanofipasteur.com

US Media Relations
Len Lavenda
T. +1-570-957-0717
len.lavenda@sanofipasteur.com
www.sanofipasteur.us

Om sanofi-aventis