Sanofi-aventis ingår samarbete med TB Alliance för att bekämpa tuberkulos

Målet är att påskynda utvecklingen av läkemedel mot tuberkulos som kan korta behandlingstider och vara effektiva mot både läkemedelskänsliga och läkemedelsresistenta tuberkulosstammar.

Sanofi-aventis och TB Alliance (Global Alliance for TB Drug Development) meddelade nyligen att de har ingått ett samarbetsavtal för att påskynda utvecklingen av upptäckt, utveckling och klinisk användning av läkemedel mot tuberkulos. TB Alliance är ett icke vinstdrivande produktutvecklings-samarbete med målet att utveckla nya läkemedel mot tuberkulos.

- Det här samarbetet med sanofi-aventis är ett led i TB Alliance åtagande att samarbeta med de främsta inom forskning och tillverkning för att vi ska lyckas skapa snabbare och bättre tuberkulosbehandlingar till överkomligt pris, och göra dem tillgängliga så snabbt som möjligt, sa Dr. Jerome Premmereur, verkställande direktör för TB Alliance.

Tillkännagivandet gjordes vid 39th World Conference on Lung Health (39e världskonferensen om lungsjukdomar) som arrangeras av International Union Against Tuberculosis and Lung Disease i Paris.

Samarbetsavtalet med TB Alliance har bildats för att möta det stora behovet att utveckla nya tuberkulosläkemedel som kan korta behandlingstider och vara effektivt mot både läkemedels-känsliga och läkemedelsresistenta tuberkulosstammar.

- Tack vare TB Alliance expertis inom läkemedelsutveckling kommer vi båda tack vare samarbetet att kunna göra nya läkemedel tillgängliga snabbare", säger Dr. Robert Sebbag, vice VD för divisionen Access to Medicines vid sanofi-aventis. Impact TB, tuberkulosprogrammet inom divisionen Access to Medicines vid sanofi-aventis arbetar med att skapa nya läkemedel till ett pris som är överkomligt för alla patienter, och det är en vision vi delar med TB Alliance, tillade han.

Varje år dör mer än 1,5 miljoner människor av tuberkulos. Dagens tuberkulosläkemedel är mer än 40 år gamla och måste tas i mellan sex och nio månader vid läkemedelskänslig sjukdom, och i upp till 24 månader vid läkemedelsresistent sjukdom. Långa krävande behandlingsscheman kan vara övermäktiga för många patienter och behandlingen riskerar att bli oregelbunden eller ofullständig, vilket i sin tur kan leda till läkemedelsresistens, behandlingssvikt eller att patienten avlider.

Sanofi-aventis, som upptäckte rifampicin i början av 1960-talet, marknadsför flera läkemedel mot tuberkulos. Inom ramen för Impact TB-initiativet erbjuder sanofi-aventis kvalitetsläkemedel till överkomligt pris, och bedriver dessutom aktivt forskning om nya behandlingsmetoder mot tuberkulos. I ett av de främsta forskningsprojekten planeras en klinisk studie för att utvärdera säkerhet och effektivitet av nya tuberkulosbehandlingar där rifapentine ingår, ett antibiotikum som i dag används i USA. I djurförsök har vissa behandlingar där rifapentine ingår visat sig lovande när det gäller att korta ned behandlingstiden.

TB Alliance leder tillsammans med offentliga och privata samarbetspartners i hela världen utvecklingen av den bredaste portföljen av tuberkulosläkemedelskandidater. Tolv substanser är under utveckling, inklusive två kandidater i långt framskridna utvecklingsstadier.

Enligt avtalet kommer de två organisationerna att informera varandra om sina respektive projekt, och utbyta kunskaper om utvecklingen inom tuberkulosläkemedelsforskning. Dessutom kommer de att samarbeta om strategier gällande regleringar, tillgång till marknader och möjlighet att göra kliniska studier relaterade till utvecklingsländer. Dessa aktiviteter kan komma att öppna nya vägar för gemensamt utvecklingsarbete i framtiden.

- Forsknings- och utvecklingsavdelningen vid sanofi-aventis är starkt engagerad i att utveckla nya läkemedel för att bekämpa tuberkulos, sa Jean-Marc Herbert, vice VD för divisionen Discovery Research vid sanofi-aventis. Vi är därför mycket glada att skapa starkare band till TB Alliance som är en viktig pådrivare i utvecklingen av nya substanser på det här området.

För mer information:

Philippe Farabolini, +33 (0)1.41 24.57.87
e-mail : philippe.farabolini@sanofi-aventis.com

Om sanofi-aventis
Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se

Om TB Alliance
TB Alliance (Global Alliance for TB Drug Development) är ett icke vinstdrivande produkt-utvecklingssamarbete som arbetar för att påskynda upptäckt och utveckling av nya tuberkulos-läkemedel som kan ge förkortade behandlingstider, vara effektivt mot både känsliga och resistenta stammar, kan användas tillsammans med antiretroviral behandling för de patienter som lider av både HIV och tbc, och ge förbättrad behandling av latent infektion.

Tillsammans med offentliga och privata partners i hela världen leder TB Alliance utvecklingen av den hittills bredaste portföljen av läkemedelskandidater mot tuberkulos, och är engagerat i att se till att godkända nya behandlingar är tillgängliga och anpassade för dem som behöver dem, till ett överkomligt pris. TB Alliance finansieras av Bill & Melinda Gates Foundation, Rockefeller Foundation, Irish Aid, the DGIS (Nederländska utrikesministeriet), DFID (United Kingdom Department for International Development) samt USAID (United States Agency for International Development). Mer information om utveckling av tuberkulosläkemedel och TB Alliance finns på www.tballiance.org.