sanofi-aventis forskningsmiljon 2007: Nu är det dags för stipendium inom Prostatacancer

Syftet med stipendiet är att stödja kliniskt verksamma forskare inom området prostatacancer med särskild inriktning mot avancerad/spridd/metastaserad sjukdom. Sanofi-aventis delar ut stipendierna i samarbete med Svensk Förening för Urologisk Onkologi samt Svensk Urologisk Förening. Utdelningen av stipendiemedel sker torsdag 29 november på Riksstämman, i slutet av till SUF:s årsmöte 08.30 - 10.30, sal K 21, efter kl. 10.00. Två forskare delar på stipendiet: Professor, överläkare Anders Larsson, Akademiska sjukhuset, Institutionen för Medicinska vetenskaper, Klinisk kemi och farmakologi, får 100 000 kr för identifiering av nya tumörmarkörer hos patienter med metastaserad prostatacancer och utvärdering av autoantikroppar mot prostasomer som prognostisk markör vid prostatacancer. Professor, överläkare Jan-Erik Damber, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Institutionen för Kliniska vetenskaper, Avdelningen för Urologi, får 100 000 kr för behandlingsstrategier vid prostatacancer, med experimentella och kliniska studier av prostatatumörers tillväxt och reglering. Damber avser framför allt att studera utveckling av hormonell refraktäritet. Kontaktpersoner: Prof. Anders Larsson Anders.Larsson@akademiska.se 018-6114271 Prof. Jan-Erik Damber Jan-Erik.Damber@urology.gu.se 070-3227691 Michael Szeps, Medicinsk rådgivare michael.szeps@sanofi-aventis.com 08-634 52 62 Margareta Olsson Birgersson Medicinsk direktör margareta.olsson.birgersson@sanofi-aventis.com 08-634 51 00 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis, ett ledande globalt farmaceutiskt företag, upptäcker, utvecklar och distribuerar terapeutiska lösningar för att förbättra alla patienters liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se