sanofi-aventis forskningsmiljon 2007: Nu är det dags för stipendium inom Förmaksflimmer

Syftet med stipendiet är att stödja enskilda eller grupper av forskare i forskningsprojekt med klinisk anknytning inom området förmaksflimmer. Sanofi-aventis delar ut stipendierna i samarbete med Svenska Cardiologföreningen. Utdelningen av stipendiemedel skedde på Riksstämman torsdagen den 29 november. Två forskare delade på stipendiet: Dr. Leif Friberg, forskare vid Karolinska Institutets institution vid Södersjukhuset, får 100 000 kr för att undersöka patienter med paroxsmalt förmaksflimmer avseende prognos, etiologi och behandling i en prospektiv journal- och registerstudie. - Pengarna kommer att göra det möjligt för mig att under våren ta ledigt för att slutföra mitt avhandlingsarbete innefattande fyra delstudier utgående från SCAF-kohorten (Stockholm Cohort Study of Atrial Fibrillation), säger dr. Leif Friberg. Denna kohort som omfattar nästan 3000 patienter är nu inne på det sjätte uppföljningsåret. Studierna handlar om prognosen vid paroxysmalt förmaksflimmer, i första hand avseende ischemisk stroke och död, om den prognostisk gynnsamma betydelsen av att återfå sinusrytm samt om betydelsen av waranbehandling. Dr. Viveka Frykman, Danderyds sjukhus, Hjärtkliniken, får 100 000 kr för att påvisa om nya tekniker kan upptäcka förekomst av tyst flimmer hos patienter med TIA/minor stroke. Kontaktpersoner: Dr. Leif Friberg leif.friberg@stockholm.bonet.se 08-648 23 53 Dr.Viveka Frykman Viveka.frykman@ds.se 070-781 46 34 Sven-Åke Lööv Medicinsk rådgivare sven-ake.loov@sanofi-aventis.com 08-634 53 56 Margareta Olsson Birgersson Medicinsk direktör margareta.olsson.birgersson@sanofi-aventis.com 08-634 51 00 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis, ett ledande globalt farmaceutiskt företag, upptäcker, utvecklar och distribuerar terapeutiska lösningar för att förbättra alla patienters liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se