sanofi-aventis forskningsmiljon 2007: Fördelat på kardiometabol sjukdom, diabetes, förmaksflimmer, MS och prostatacancer

Nu är det dags för stipendium inom diabetes Syftet med stipendiet är att stimulera klinisk patientnära forskning avseende behandling av typ 2 diabetes. Sanofi-aventis delar ut, i samarbete med Svensk Förening för Diabetologi, stipendium för läkare inom området typ 2 diabetes. Utdelningen av stipendiemedel sker ikväll vid SFD:s höstmöte i Malmö. Tre forskare delar på stipendiet: Docent Gun Jörneskog, Medicinkliniken Danderyds sjukhus får 100 000 kr för studier kring mikrovaskulär funktion och blodtryck vid aktivering av renin-angiotensin-aldosteron systemet hos individer med insulin resistens och ökad risk för typ 2 diabetes. Dr. Henrik Wagner, Kliniken för Endokrinologi, Metabolism och Diabetes vid Karolinska Universitetssjukhuset får 50 000 kr för studier kring effekter av kombination av läkemedelsbehandling och fysisk träning på glykemisk kontroll och kroppsvikt vid typ 2 diabetes. Dr. Mozhgan Dorkhan, Endokrinkliniken, Malmö Universitetssjukhus, UMAS, Malmö får 50 000 kr för studier av effekter på hjärtat av olika typer av läkemedelsbehandling vid typ 2 diabetes. - Det här är ett viktigt bidrag till vår forskning för att öka kunskapen om hur vi behandlar hjärtsjuka personer med diabetes, säger Dr. Mozhgan Dorkhan. Gun Jörneskog gun.jorneskog@ds.se 073-642 24 46 Henrik Wagner henrik.wagner@karolinska.se 073-707 23 43 Mozhgan Dorkhan mozhgan.dorkhan@med.lu.se 0739-77 61 84 Peter Gillberg peter.gillberg@sanofi-aventis.com 08-634 53 65 Margareta Olsson Birgersson margareta.olsson.birgersson@sanofi-aventis.com 08-634 51 00 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis, ett ledande globalt farmaceutiskt företag, upptäcker, utvecklar och distribuerar terapeutiska lösningar för att förbättra alla patienters liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se