sanofi-aventis engagemang för onkologi: NY ANTIANGIOGEN TERAPI-UPPMUNTRANDE RESULTAT MED VEGF TRAP

Regeneron och sanofi-aventis inleder fas III-studie omfattande fem vanliga solida tumörsjukdomar under 2007. ASCO: Sanofi-aventis och Regeneron Pharmaceuticals, Inc. publicerade uppmuntrande preliminära resultat från två fas II-studier på avancerad äggstockscancer och lungcancer med aflibercept (VEGF Trap), en antiangiogen substans som riktar sig mot den vaskulära endoteliala tillväxtfaktorn. Aflibercept har utvecklats av Regeneron i samarbete med sanofi-aventis. - För denna svårbehandlade patientgrupp med avancerad äggstockscancer, som redan har genomgått tre eller flera behandlingskurer, finns det få tillgängliga behandlingsalternativ. Dessa preliminära resultat indikerar att VEGF Trap har en acceptabel säkerhetsprofil. VEGF Trap har även visat hoppingivande tecken på aktivitet vad gäller tumörrespons Reduktion av den biokemiska markören för äggstockscancer och minskad ascitesproduktion har noterats, konstaterade Robert L. Coleman, M.D., professor och chef för klinisk forskning, University of Texas, M.D. Anderson Cancer Center Department of Gynecologic Oncology. VEGF Trap kan en dag utgöra en ny behandling för dessa allvarligt sjuka patienter med få tillgängliga alternativ, fortsatte han. Dessa rapporterade resultat är de första i sitt slag från ett utvecklingsprogram vid sena cancerstadier. Monoterapistudier pågår och fas III-studier i kombination med konventionell cellgiftsbehandling mot åtskilliga olika solida tumörtyper, är planerade. Den första studien som presenterades, muntligt, på ASCO är en randomiserad, dubbelblind fas II-multicenterstudie som undersöker två olika doser av aflibercept bland patienter med recidiverande platinumresistent epitelial äggstockscancer. Preliminära resultat visar på antitumoral aktivitet (8% partiell respons, 77% stabil sjukdom) i en tungt förbehandlad patientgrupp som sviktat på en mängd tidigare behandlingar. Den andra studien presenterades i form av en poster vid ASCO och är en en-armad fas II-studie vid platinumresistent och erlotinibresistent icke-småcellig lungcancer av adenocarcinom typ. Regeneron och sanofi-aventis kommer att träffa USA:s Food and Drug Administration (FDA) för att diskutera resultaten från denna fas II-studie och bestämma kommande steg i utvecklings-programmet för aflibercept. De pågående singelsubstansstudierna av aflibercept kommer att kompletteras med en stor fas III-studie som kombinerar aflibercept med konventionell cytotstatikabehandling vid kolorektal cancer, icke-småcellig lungcancer, prostata-, pankreas- och magsäckscancer. Sanofi-aventis planerar att lämna in en första registreringsansökan för VEGF Trap till kontrollmyndigheter så tidigt som år 2008. - Vårt intresse för VEGF-Trap drivs av dess unika egenskaper och dess stora potential för de flesta tumörtyper. Vårt samarbete med Regeneron och det omfattande utvecklingsprogram som vi driver återspeglar vårt ökande engagemang för onkologi, sade Dr Marc Cluzel, Vice VD för Science and Medical Affairs, sanofi-aventis. Presentation av den avancerade studien om äggstockscancer samt information om lungcancerstudien kommer efter presentationen på ASCO:s årliga möte att finnas tillgänglig på Regenerons hemsida (www.regeneron.com) på sidan ”Events”, under överskriften ”Investor Relations”. Bakgrundsmaterial finns i bifogad PDF. För mer information: Sanofi-aventis Regeneron Pharmaceuticals, Inc. Salah Mahyaoui Lauren Tortorete + 33 6 73 68 78 88 +1.212.845.5609 ltortorete@biosector2.com Anne Bancillon + 33 6 86 31 03 89 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se