Samarbete ger enkel och billig behandling mot malaria

Det har under lång tid funnit ett stort behov av en effektiv och billig behandling mot malaria. Sanofi-aventis har därför i samarbete med den icke vinstdrivande organisationen DNDi (Drugs for Neglected Diseases initiative) utvecklat kombinationsbehandlingen ASAQ. Läkemedlet är mycket lätt att använda och kostar sju kronor för en hel behandling för vuxna. Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar kombinationsbehandlingar, så kallade ACT-kombinationer, mot malaria, främst för att undvika resistensutveckling. Artesunat (AS) och amodiakin (AQ) är en av fyra kombinationer, som nu finns i en fast kombinationsberedning. Det är det första läkemedlet som utvecklas inom partnerskapet FACT (Fixed-dose, Artemisinin-based Combination Therapy) som drivs av DNDi tillsammans med sanofi-aventis. Ett stort problem vid all malariabehandling är att kostnaden blir för hög vilket leder till onödigt lidande. I Afrika kan malariabehandling sluka 25 procent av hushållsinkomsten, och sjukdomen dödar 3 000 barn om dagen. En hel behandling med ASAQ kostar mindre än tre kronor och femtio öre för barn och sju kronor för ungdomar och vuxna. Läkemedlet säljs till självkostnadspris för myndigheter i länder med malaria, internationella organisationer och NGO-organisationer. ”Sanofi-aventis har länge varit starkt engagerat i kampen mot malaria via vårt Impact Malaria Programme och vi är mycket glada över att ha kunnat utveckla en billig och effektiv kombinationsbehandling. Partnerskapet med DNDi är oerhört viktigt för en framgångsrik kamp mot försummade sjukdomar i tredje världen. Vi kommer att tillverka ASAQ i Marocko och vi ska få ut det till patienterna så fort som möjligt”, säger Seppo Silander, vd sanofi-aventis Sverige. ASAQ innebär ett högkvalitativt alternativ i fyra olika beredningar, tre för barn och en för vuxna. Patienter med okomplicerad P. falciparum-malaria behandlas enkelt med en tablett om dagen i tre dagar. ASAQ är: - Anpassat för behandling av patienter i alla åldrar. Det är en fast kombination av två välkända läkemedel och följer WHO:s rekommendationer. - Enkelt att använda med en tablett om dagen. - Tillgängligt som generiskt läkemedel till ett överkomligt pris. - Kvalitetssäkrat vad gäller tablettutformning, tillverkning och lagring. DNDi är en icke vinstdrivande oberoende organisation som arbetar för att få fram läkemedel mot försummade sjukdomar. DNDi grundades 2003 av fem forskningsorganisationer samt organisationen Läkare utan gränser. ”Den här nya fasta kombinationen är patientanpassad genom att vara enkel att använda och överkomlig i pris utan att man kompromissar med kvaliteten. Detta borde tjäna som föredöme för vidare utveckling av läkemedel för bortglömda sjukdomar”, säger Dr. Bernard Pecoul, vd för DNDi. ASAQ är tillgängligt under namnet Artesunate-Amodiaquine Winthrop® (ASAQ) för den allmänna marknaden, och under varumärkesnamnet Coarsucam® för privata marknader. Bakgrundsinformation finns i bifogade PDF-fil. För mer information: Seppo Silander, verkställande direktör, 070-633 12 34. Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se